29.05.2020















 
Innhold Side
Absence workshop 19-203
Danselabben 2019-204
Gamle Stavanger 19-205
Gatas Parlament - Dette er Norge6
Historiefortelling på film7
Monstre og mordere - moro med skrekksjangeren 19-208
Monstre og mordere - moro med skrekksjangeren 19-209
Musé Mira 19-2010
Oss to 19-2011
Rogaland Teater: En midtsommernattsdrøm12
Skamløs: Hvem er du, når andre forteller deg hvem du skal være?13
Skulptur - Jone Kvie14
SOUNDTRAP 2019-2015
Stavangerrockens historie 19-2016
The Telephone 2019-2017
Vi maler selvportrett 2019-2018
Å tegne seg fri19

Absence workshop 19-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Dans
Arrangert av: DKS
Medvirkende: Dansere fra Absence Crew
Målgruppe: 8.-10.
Sted: Klasserom/gymsal
Tidspunkt: Uke 40
Varighet: 90 min
Kontaktperson:
Daniel Grindeland
post@danielgrindeland.no
41679006
 

Absence lærer vekk grunntrinnene innenfor HipHop/Breakdance på en metode som
fremmer mestring, utvikling og glede. Spenning og utfordringer er stikkord for timen med
Absence.

Fokus er på at alle elevene, store og små, de tøffe og sjenerte skal føle at de er i samme båt
og gjennom dans vil vi gi de en følelse av samarbeid og tilhørighet. Gjennom timen må
elevene motivere og hjelpe hverandre for å skape et sterkere fellesskap.
Vi tar elevene med på en spennende, aktiv og lærerik dansetime spekket full av glede og
samhold.

Absence har nå turnert rundt med DKS i seks år. Vi startet i 2011 med «Askeladden på nye
eventyr» i DKS Sogn og Fjordane. Siden den gang har vi spilt nesten fulle måneder året
rundt i 17 av 19 fylker. Etter forestillingen tar vi oss alltid tid til å snakke med publikum,
mange av dem syns at dette var det kuleste de noen gang hadde sett og vil ofte ta bilder. De
klarer sjeldent å gå vanlig ut av salen, enten står de på hodet, gjør bølgen eller løper på
hender ut. Vi får ofte meldinger fra skoler flere dager etterpå at barna samler seg i skolegården og prøver å etterligne dansingen fra forestillingen og slår hjul frem og tilbake.

Vi har faktisk spilt Askeladden for over 350 000 barn og unge, noe som har startet en god
del skolegårdsdansinger! Vi ser så utrolig mye danseglede alle steder vi drar, barna ønsker å
lære men vet ikke hvor de skal begynne.
Absence ønsker nå å kunne reise rundt og holde workshops for å gi alle danseglade barn og
ungdom en sjanse til å lære seg dette.
Tiden hvor alle kunne danse swing er dessverre forbi, men nå tar Absence på seg ansvaret
for barna fortsatt skal kunne svinge seg når de hører på musikk.

 

Danselabben 2019-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Dans
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Cecilie Kverneland-Mastergrad i utøvende dans fra London Contemporary Dance School i 2016
Danser i Dybwikdans og jobber som freelancer rundt i Norge.
Camilla Nordhagen- Masterutdanning ved NTNU 2016 Underviser ved Stavanger kulturskole og UiS avdeling dans
Målgruppe: 7-10
Sted: På skolen
Tidspunkt: Uke 3-4 2020
Varighet: Workshop 90 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Elevene skal være med å "forske" på bevegelser. De vil utforske bevegelsesmuligheter gjennom ulike kreative og improvisatoriske oppgaver som skal ende opp i en egen koreografi Gjennom workshopen vil de sette bevegelsene til en dans

På samme måte som en komponerer/skriver så vil en fortelle/komponere ved bruk av kroppen En vil bevege seg til ulike musikksjangre som f.eks pop/klassisk/latin for å se hvordan koreografien og bevegelsene forandres med musikkvalg

Utøverne ønsker gjennom denne produksjonen å gi elevene mulighet i grupper til å prøve seg innen ulike danseuttrykk og skape sin egen koreografi

TID: Workshop 90 minutter

STED: I gymsalen på den enkelte skole  

PRAKTISK: Lydanlegg +overgang minijack til Mac.    Elevene har på seg gymtøy

                             Garderobe/rom for utøverne  

Relasjon til Kunnskapsløftet 7-10 trinn Kompetansemål:

Kroppsøving:

  • Utføre varierte aktiviteter som bygger opp kroppen på ulike måter
  • Danse enkle danser
  • Lage enkle danser og eksperimentere med rytmer og bevegelser Musikk:
  • utrykke egne ideer-tanker –følelser gjennom bevegelser og dans
  • *beherske noen norske danser og danser fra andre land
 

Gamle Stavanger 19-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Kulturarv
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Guide Rune Helgø
Målgruppe: 5.-10. trinn
Sted: Frammøte i Lendeparken
Tidspunkt:
Varighet: 45-60 min
Kontaktperson:
Rune Helgø
ruhelgo@gmail.com

 

I denne byvandringen tas elevene med gjennom gamle Stavanger fra Lendeparken, forbi Hermetikkmuseet og til slutt med besøk i arbeiderboligen ved siden av Hermetikkmuseet.

Guiden orienterer om strøket og historien, kommer litt inn på byggemåten og til slutt får elevene komme inn i og oppleve hvordan en typisk arbeiderbolig i Stavanger var på 50 - 60-tallet.

Max antall elever pr vandring: 30. Det forutsettes at lærer fra skolen er med.

RELASJON TIL KUNNSKAPSLØFTET 

Læreplan for sammfunnskunnskap, flere kompetansemål, bl.a:

  • kjenne att historiske spor i sitt eige lokalmiljø og undersøkje lokale samlingar og minnesmerke ( 4. årstrinn, historie )
  • utforske ulike kjelder.......... ( 7. årstrinn, historie )
  • samtale om kva vi meiner med identitet og kultur..... (7. årstrinn, samfunnskunnskap)
  • søkje etter og velge ut kjelder...( 10. årstrinn, historie)
  • finne døme på hendingar som har vore med på å forme dagens Noreg og reflektere over korleis samfunnet kunne ha vorte........( 10. årstrinn, historie )

Læreplan for kunst og håndverk, bl.a:

  • samtale om opplevelsen av ulike typer hus og rom i nærmiljøet (2.årstrinn, arkitektur)
  • samtale om gater, plasser og bygninger med forskjellige bruksfunksjoner....(4.årstrinn, arkitektur)
  • beskrive særtrekk ved bygninger i nærmiljøet og sammenligne med nasjonale og internasjonale stilretninger (7. årstrinn, arkitektur)

FOR- OG ETTERARBEID

Forarbeid: Generell informasjon til elevene om hva som skal skje og hensikten med vandringen, noe fokus på hvordan en oppfører seg i en slik situasjon for at alle i gruppa skal få best mulig utbytte ( samle seg rundt guiden slik at alle kan høre, gå samlet, ikke snop og drikke underveis o.l.) Samtale om elevene på forhånd har noe de vil vite mer om på vandringen og forberede eventuelle spørsmål til guiden.

Etterarbeid: Den enkelte lærer vurderer selv hvordan det en har opplevd på  byvandringen best kan knyttes til og brukes videre i undervisningen.

 

Gatas Parlament - Dette er Norge
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Musikk
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Gatas Parlament
Målgruppe: 8.-10. trinn
Sted: Aula e.l.
Tidspunkt: Uke 43
Varighet: 45 minutter
Kontaktperson:
Mads Faste Liang Nilsen
mail@projektorpoblene.no
94247087
 

Når du har vært på en Gatas Parlament konsert så har du opplevelse på flere plan. På den ene siden har du opplevd norsk hip-hop historie. Gatas Parlament var den første norskspråklige hiphop gruppa og har lagt mye av grunnlaget for dagens norske hiphop og rapscene. På den andre siden har du fått oppleve at populærmusikk kan brukes som en kommentar til samtiden og få deg til å tenke, uten nødvendigvis å fortelle deg hva du skal tenke. Medlemmene i Gatas Parlament har vært aktive i ungdomspolitiske spørsmål og vet hvordan man snakker direkte til ungdommen, på en måte som er passende innenfor rammene av DKS. Til sist har du fått oppleve et forrykende audiovisuelt show hvor bruk videoprojeksjon syr sammen bilde, tekst og musikk til en større helhet.

 

Historiefortelling på film
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Film
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Jade Hærem Aksnes
Målgruppe: 9-10. trinn
Sted: Klasserom med mulighet for visning på lerret, gode høyttalere og full blending.
Tidspunkt:
Varighet: 2 skoletimer pluss pause
Kontaktperson:
Jade Hærem Aksnes
jadeaksnes@gmail.com
99268382
 

Møte med regissør/manusforfatter Jade Hærem Aksnes, med visning og diskusjon av
hennes to norske kortfilmer KONTROLLØREN (2017) og DET LYSE MØRKET (2016), som har blitt valgt ut til 35 filmfestivaler verden over og vunnet en rekke priser. Sistnevnte film er nå kandidat til vurdering til Oscar for “Best Live Action Short Film” ved Oscar-utdelingen i 2019.

Filmene varer henholdvis 15 og 23 minutter og er svært forskjellige i både form og
innhold, og etter visningene vil Jade gå i dialog med elevene og diskutere og analysere
lmenes historie, tematikk og filmatiske virkemidler. Det vil bli rikelig anledning for elevene til å stille spørsmål.

Målet med produksjonen er å gi elevene et bredt innblikk i ulike filmatiske virkemidler, og anledning til å reflektere omkring temaer som mental helse og det dypt emosjonelle i DET LYSE MØRKET, og omkring samfunnsrelaterte problemstillinger og farene ved fravær av rettssikkerhet i KONTROLLØREN.

 

Monstre og mordere - moro med skrekksjangeren 19-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Litteratur
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Jan Tore Noreng
Målgruppe: 8.-10. trinn
Sted: Klasserom
Tidspunkt:
Varighet: 60 min
Kontaktperson:
Jan Tore Noreng
jan.tore.noreng@gmail.com
48056368
 

I denne forestillingen med forfatter Jan Tore Noreng tas elevene med på en ellevill reise
med monstre og mordere. Vi kommer til å dekke de viktigste kjennetegnene på
skrekksjangeren. I løpet av forestillingen snakker vi om alle klisjéene og stereotypiene.

Veldig mange elsker skrekksjangeren. I denne forestillingen med forfatter Jan Tore Noreng
tas elevene med på en ellevill reise med monstre og mordere. Vi kommer til å dekke de
viktigste sjangerkjennetegnene. I løpet av forestillingen snakker vi om alle klisjéene og
stereotypiene. Det kommer til å bli morsomt – men også sinnsykt skummelt. Det kommer
til å bli blod, og folk kommer garantert til å dø. Ikke elevene, naturligvis. De kommer til å
sitte igjen med en minnerik opplevelse.
Elevmedvirkning: Elevene inviteres til å delta i diskusjonen, og lærerne oppfordres til å
planlegge besøket ved blant annet å lage spørsmål til forfatteren på forhånd.

 

Monstre og mordere - moro med skrekksjangeren 19-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Litteratur
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Jan Tore Noreng
Målgruppe: 8.-10. trinn
Sted: Klasserom
Tidspunkt:
Varighet: 60 minutter
Kontaktperson:
Jan Tore Noreng
jan.tore.noreng@gmail.com
48056368
 

Veldig mange elsker skrekksjangeren. I denne forestillingen med forfatter Jan Tore Noreng tas elevene med på en ellevill reise med monstre og mordere. Vi kommer til å dekke de viktigste sjangerkjennetegnene. I løpet av forestillingen snakker vi om alle klisjéene og stereotypiene. Det kommer til å bli morsomt – men også sinnsykt skummelt. Det kommer til å bli blod, og folk kommer garantert til å dø. Ikke elevene, naturligvis. De kommer til å sitte igjen med en minnerik opplevelse.

Elevmedvirkning: Elevene inviteres til å delta i diskusjonen, og lærerne oppfordres til å planlegge besøket ved blant annet å lage spørsmål til forfatteren på forhånd.

 

Musé Mira 19-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Visuell kunst
Arrangert av: Stavanger kommune og Reidar Berge-museet
Medvirkende: Sissel Husebø Norberg. Lærer ved Lunde skole og kulturskolen.
Målgruppe: 1.-10. trinn
Sted: Musé Mira, Allmenningsgaten 8.
Tidspunkt: Tirsdager 9-11
Varighet: 2 timer
Kontaktperson:
Sissel H. Norberg
sissel.norberg@stavanger.kommune.no
51933300/51549319
 

En blanding av formidling og workshop hvor elevene får en gjennomgang av Reidar Berges kunst og liv. Innføring og analyse av epoker og utvalgte kunstverk tilpasset aldersgruppen på elevene.

Ved besøket får elevene en gjennomgang av Berges kunst og liv. Det giis innføring og analyse av epoker og utvalgte kunstverk tilpasset elevenes alder. Under omvisningen brukes drama som metode ved å lage tablåer og korte spill til utvalgte bilder. Ved bruk av farger, motiver og drama stimuleres elevene gjennom dette til å åpne fantasien og ta i bruk egen forestillingsverden. Sansene blir brukt, samtidig som elevene får trening i å respektere hverandres meninger. Besøket som varer 2 klokketimer, avsluttes ved at hver elev får utlevert tegnemateriell for utførelse av eget valgt kunstverk. Pedagogisk ansvarlig ved museet har da samtaler med elevene for forståelse av hvorfor de valgte sine motiver.

 Maks antall elever pr. besøk: 30.

RELASJON TIL KUNNSKAPSLØFTET:

LÆREPLAN I KUNST OG HÅNDVERK, KOMPETANSEMÅL:

  • bruke originalkunst i skolens nærmiljø som utgangspunkt for egne bilder og skulpturer ( 4.trinn)
  • samtale om opplevelse av hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og bruke dette i eget arbeid.........(7.trinn)
  • diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene......(10.trinn)

LÆREPLAN I SAMFUNNSFAG, KOMPETANSEMÅL:

  • utforske kjelder og bruke dei......(4.trinn, varianter på 7. og 10. trinn)
 

Oss to 19-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Scenekunst
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Rasmus Jørgensen
Målgruppe: 8.-10. trinn
Sted: Gymsal, store klasserom e.l.
Tidspunkt: Uke 36 og 40
Varighet: 30 minutter
Kontaktperson:
Rasmus Jørgensen
rasmusjoergensen@gmail.com
47288546
 

Med sitt musikalske og fysiske performanceuttrykk presenterer Jørgensen her en sår,
humoristisk kjærlighetshistorie om sterke følelser og misforståtte ideer. Om hvor vanskelig
det kan være å finne seg selv i møte med andre. Å se andre for den de virkelig er, og å blottlegge seg selv med alle ens usikkerheter og drømmer.

Jørgensen bruker en dagligdags, direkte fortellerstil, men med innslag av sang, spastisk
koreografi og rytmisk suggererende tale. Han skildrer sin tenåringskarakters emosjonelle berg-og-dal- banetur med brå skift mellom det energiske, showpregete og det helt dempete, skjøre.

Forestillingen spilles med en kort etterprat med elevene om tema og uttrykk.

 

Rogaland Teater: En midtsommernattsdrøm
Påmelding innen: 30.08.2019
Sjanger: Scenekunst
Arrangert av: Rogaland Teater
Medvirkende: Av :
William Shakespeare

Regissør:
Maria Kjærgaard-Sunesen

Scenograf og kostymedesigner:
Simon Holk Witzansky

Koreograf:
Belinda Braza

Komponist:
Anders Ortman

Maskør:
Jill Tonje Holter

Lysdesigner:
Haakon Espeland

Dramaturg:
Michael Evans

Medvirkende:
Espen Reboli Bjerke
Nina Ellen Ødegård
Lars Berge
Jacob Vigeland
Marianne Holter
Ingrid Rusten
Eva Ragnhild Tysse
Ulrikke Døvigen
Jonas Digerud
Marko Kanic
Matias Kuoppala
Mareike Wang
Målgruppe: 10. trinn
Sted: Rogaland Teater
Tidspunkt: 18. sept, 19. sept, 24. sept og 25. sept. Kl. 11.00 og 19.30
Varighet:
Kontaktperson:
Erling Nordgård
erling.nordgard@stavanger.kommune.no
50507060
 

Når Shakespeares mest spilte stykke settes opp på Hovedscenen i høst, blir det forviklinger, komedie og kaos i kjærlighetslivet. Stykket er en hyldest til drømmens kraft og et av William Shakespeares aller mest spilte stykker. Her handler det om alt det ukontrollerbare som våkner til liv om natten.

 I Shakespeares herlige forviklingskomedie er handlingen lagt til Athen, midt i forberedelsene til hertugens bryllup. Hermia, datteren til en av hertugens ansatte, nekter å la seg tvangsgifte med den unge Demetrius, og risikerer å måtte bøte med livet. Hun flykter ut i skogen med sin elskede Lysander. Venninnen Helena er håpløst forelsket i Demetrius og i et desperat forsøk på å få ham, røper hun Hermias fluktplaner. Når Demetrius setter av gårde for å finne sin forlovede følger den forsmådde Helena etter.

Men de fire unge elskende er ikke alene i skogen. En heller tvilsom teatertrupp, bestående av fire arbeidere, øver på underholdningen til hertugens bryllup. Stjernen i truppen blir i likhet med de forelskede ungdommene offer for maktkampen og sjalusifeiden mellom Alvekongen Oberon og hans dronning Titania. I den magiske skogen er det alvene som rår og en ekte kjærlighetsjakt mellom mennesker og alver begynner å utspille seg, anført av alvekongen Oberon og hans tjener, kjærlighetstricksteren, Puk.

I nettene opp til Hertugens bryllup vendes og dreies alle aspekter av kjærligheten, og i den magiske skogen er alle overlatt til naturens uforutsigbarhet. Her får de oppleve forelskelsens lunefulle vesen som både bittersøt og fatal.

En midtsommernattsdrøm er et raust virvar om kjærlighetens sorger og komplikasjoner, men ikke minst gleder!

 

Skamløs: Hvem er du, når andre forteller deg hvem du skal være?
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Litteratur
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Nancy Hertz
Målgruppe: 8.-10. trinn
Sted: Klasserom, gymsal, auditorium, bibliotek
Tidspunkt:
Varighet: 50 min.
Kontaktperson:
Nancy Hertz
nherz.inquiries@gmail.com
97174433
 

Sammen med Amina Bile og Sofia Nesrine Srour har Nancy Herz (22) gitt ut ungdomsboka Skamløs, som tar opp temaer som skam, æreskultur og negativ sosial kontroll. De stiller blant annet spørsmålet: Hvem er du når du hele tiden blir fortalt hvem du skal være, og at du ikke er god nok? Hvordan kan man kjenne igjen, og bekjempe negativ sosial kontroll?

I løpet av en skoletime snakker Herz om hva unge selv kan gjøre for fri seg fra den påførte
skammen. Herz snakker med elevene om det å ikke passe inn, å finne tilhørighet, og hvordan man kan bruke sitt engasjement for å skape forandring!

 

Skulptur - Jone Kvie
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Visuell kunst
Arrangert av: Stavanger kunstmuseum og Stavanger kommune
Medvirkende: Museumspedagoger ved Stavanger kunstmuseum
Målgruppe: 1.-10. trinn
Sted: Stavanger kunstmuseum
Tidspunkt: Uke 6-8
Varighet: 2 timer, inkl. pause
Kontaktperson:
Elin Lillebråten
elin.lillebraaten@museumstavanger.no

 

I november 2019 åpner kunstmuseet en større retrospektiv utstilling med verk av kunstner og skulptør Jone Kvie. Kvie er i dag kanskje mest kjent for sine store og skinnende blanke atomsopplignende skulpturer fra starten av 2000-tallet. Kunstneren er født i 1971, Stavanger, og tilhører dermed generasjonen som vokste opp med fryktfor atomvåpen og Den kalde krigen som en del av hverdagen. Og det er nettopp påvirkningen fra oppvekst- og ungdomsår, samt utforskningen av skulpturens muligheter og begrensninger, som kjennetegner store deler av hans produksjon.

Samtidig har kunstnerens fascinasjon for universet og menneskets plass i uendeligheten, inspirert til en rekke skulpturelle arbeider.

Sammen med de yngste målgruppene vil vi undre oss over skulpturenes uvanlige former og overflater; har vi sett noe lignende tidligere? I skogen? I drømmer? På stranden? Sammen med museets kunstformidler lar vi fantasien løpe løpsk i Kvies underlige landskap. I museets verksted arbeider vi med fysisk tilnærming til skulptur gjennom kreative prosesser.

For de eldre elevene vil det være naturlig å gripe tak i Kvies fascinasjon for universet, samt frykt for atomkrig. Gjennom dialog og diskusjon vil vi kunne nærme oss innholdet i Kvies mange skulpturer. Er Kvies fascinasjon og frykt aktuell i dag? Hva frykter dagens unge?

 

SOUNDTRAP 2019-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Musikk/Kunstarter i samspill
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Adrian Tvedten ;er utdannet jazzpianist med bachelor fra UiS. Hovedsakelig konsentrert seg rundt bruk av synthesizere og elektromekaniske tangentinstrumenter i komposisjons- og improvisasjonsøyemed Jobber til daglig med lydteknologi/bandverksted i Stavanger kulturskole og sitter i en utviklingsgruppe der vi ser på mulighetene for bruk av moderne musikkteknologi i undervisningen
Målgruppe: 6-9 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: september 2019
Varighet: 2 timer
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Soundtrap er en workshop innen komponering der elevene vil bruke Chromebook og appen Soundtrap til å lage sine egne komposisjoner og arrangementer.

Da alle skolene nå bruker Chromebook vil appen være tilgjengelig for alle elevene. Veien fra idé til klingende lyd er kort og jeg vil prøve å henlede elevens oppmerksomhet fra det tekniske til det estetiske ved å skape musikk. Ved bruk av Soundtrap vil elevene få en lyttebasert tilnærming til musikkproduksjon. Workshopen foregår på skolen.

 En har flere muligheter - eleven kan lage sine egne komposisjoner eller jobbe sammen i grupper. Jeg har som mål at workshopen ender opp i en presentasjon av det klanglige resultatet.

 Hovedområder i workshopen:

*Elevene lager musikk

*Elevene tar lydopptak

*Elevene etterbehandler opptakene

*Komposisjonen deles med medelever.

 Målet er å gi elevene erfaring med hvordan musikk produsereres og la de reflektere over det å skape musikk ved å bruke teknologien som er tilgjengelig.. Workshopen passer for elever fra 6. til 9. trinn i grunnskolen

Elevene må ha Chromebook og en full lisens knyttet til sin egen bruker på soundtrap.com. Vi trenger også et sett med høyttalere egnet for avspilling av lyd i rommet de står i. Rommet må ha tilstrekkelig med stikkontakter for å koble chromebooks til strøm, trådløst internett med god dekning og prosjektor med HDMI-tilkobling og lerret.

 

Stavangerrockens historie 19-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Musikk
Arrangert av: DKS
Medvirkende: Eric «Slim» Zahl - Gitarist, sanger og komponist med mange års fartstid som profesjonell musiker.
Halvard Josefsen- Erfaren bassist og freelancemusiker også med mange års fartstid som profesjonell musiker.
Atle H. Wold - Erfaren Tangentspiller med 30 års fartstid som musiker, arrangør, komponist, freelancer, kapellmester og pedagog innenfor musikksektoren med musikkutdannelse fra UIO.
Kurt Magne Nordbø - Erfaren trommeslager i det lokale musikklivet gjennom mange år.
Målgruppe: 8.-10.
Sted: Gymsal/aula
Tidspunkt: Uke 47 og 48
Varighet: ca. 45 min
Kontaktperson:
Atle H. Wold
A-H-Wol@online.no
95225934
 

Produksjonen tar for seg bevisstgjøringen og utviklingen av det som nasjonalt ble kalt Stavangerbølgen på slutten av 1970 tallet og begynnelsen av 80 tallet også kalt «Den nye Stavangerlyden» Programmet vil ta elevene med på en musikalsk reise fra starten og frem til Stavangerbølgen skyllet over landet rundt 1980 og slik som det ble fremført den gang, ekte håndspillt musikk i tidstypisk rocke-oppsett.

Produksjonen vil bli lagt opp som en konsert hvor vi tar elevene med på en musikals reise gjennom denne tiden hvor de får møte f.eks Barokk, Stavangerensemblet, Asfalt, Mods m.fl. Hvor vi vil presentere/snakke om datidens aktører og personligheter som preget denne perioden.

Programmet vil også ta for seg bakgrunnen for bølgen og de bakenforliggende årsaksforhold som gjorde at denne fikk oppblomstringsmuligheter lokalt.

Det vil bli lagt vekk på elevmedvirkning under konserten og utarbeidet et kompendium til bruk for forberedelser på skolene i forkant og etterkant av konsertene slik at elevene er gjort kjent med det som blir presentert og aktivt kan være med i forestillingen.

Det vil bli lagt opp til både allsang og rytmisk deltakelse under konserten som vi beregner til å vare en skoletime.

 

The Telephone 2019-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Musikk/Scenekunst/Kunstarter i samspill
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Inger Torill Narvesen- Master of Arts UiS, videreutdanning operahøyskolen i Stuttgart
Nils Erik Steinsbø-sanger, utdannet ved UiS avdeling musikk/dans ,freelance og jobber til daglig på Vågen videregående skole
Srdjana Jovanovic-utdannet pianist ved UiS avdeling musikk/dans
Målgruppe: 7-10
Sted: På skolen
Tidspunkt: jan/feb 2020
Varighet: 30 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Det finnes ikke mange tilbud til ungdommer når det gjelder opera, så vi ser det som vår oppgave å prøve formidle denne kunstarten til denne målgruppen.

Vi ønsker å gjøre det til en positiv opplevelse-da det sikkert for mange vil være deres første møte med opera

The Telephone er en enakters opera skrevet av Gian Carlo Menotti

Elevene vil få oppleve en komisk opera med forviklinger/misforståelser fremført på en humoristisk måte. 

 

  • Operaen tar opp emner som:
  • Hvordan foregår kontakten mellom par/venner?
  • Bruk av Facebook-Chatting, snapchat, er alle teknologiske nyvinninger- men hva skjer når en er mer opptatt av teknologien enn de som er fysisk tilstede?
  • Operaen er skrevet da en brukte vanlig telefoner men utøverne tilpasser den til dagens mobiltelefoner. Den fremføres på engelsk men det vil ikke være vanskelig verken å forstå språket eller handlingen..

 

Eventuelle krav/forventninger til elever/lærere/skolen: (for/etterarbeid)

En fordel for elevenes opplevelse og utbytte at de har satt seg inn i litt av handlingen før de ser forestillingen. Det vil bli delt ut info i forkant om dette.

 

Relasjon til Kunnskapsløftet:

Kompetansemål:   Musikk 7-10 trinn

- gjenkjenne musikk fra historiske hovedepoker

- diskutere særtrekk ved kunstmusikk

- gi uttrykk for egne vurderinger om hvordan musikken bruk og funksjon har endret seg gjennom tidene

- uttrykke og formidle refleksjon om musikk som kunst og kulturuttrykk som underholdnings- og forbruksvare

- gjøre rede for hvordan musikk gjenspeiler trekk ved samfunnsutvikling og ungdomskultur og hvordan dette kan komme til uttrykk gjennom ulike former for rytmisk musikk og kunstmusikk

- Diskutere særtrekk ved rytmisk musikk og kunstmusikk og gjøre rede for egne musikkpreferanser

 

SAMFUNNSFAG

Føremål

  • mennesket samhandlar gjennom språk og uttrykksformer som er prega av den kulturen dei veks inn i.

 

Kompetansemål

- beskrive roller i sin eigen kvardag og undersøkje kva forventningar som knyter seg til desse rollene

-samtale om kva vi meiner med identitet og kultur….

 

KOMPETANSEMÅL I ENGELSK 10 TRINN LÆREPLANEN 

  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner 
  • lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner
  • drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra engelskspråklige land
  • lage, formidle og samtale om egne tekster inspirert av engelskspråklig litteratur, film og kulturelle uttrykksformer
  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
  • identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring

PRAKTISK

Lokale: Gymsal/? ( spilleplass ca.20 m2).

               Elevene sitter fortrinnsvis på stoler ca 2 meter fra spilleplassen.

               Midtgang åpen.

- Utøverne bruker kortveggen i konsertsalen.

-Utøverne trenger tilgang til strømuttak, de har med seg to lyskastere .

- Utøverne har med seg et digitalt piano.

 

Bærehjelp:

Fint hvis de kan få hjelp av et par elever til å bære utstyr ved ankomst og etter konserten.

Oppriggingstid: ca 50 minutter

Nedriggingstid: ca 30 minutter

Rekvisitter: Utøverne har med seg en skillevegg, en sofa, en stol og to små bord. Scenen skal fremstille en stue.

 

Antall elever: maks 100

Varighet: ca 30 minutter

 

 

Vi maler selvportrett 2019-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Visuell kunst
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Line Anda Dalmar-billedkunstner utdannet ved Konstfack i Stockholm og Kunsthøyskolen i Bergen utstillinger både i Norge og utland. Kunststipend fra fra staten 3år
Margrethe Aanestad utdannet delvis i Stavanger og New York Utdannet innen grafisk design, billedkunst og kunst/kulturformidling. Utstillinger både inn-utland.
Målgruppe: 8-10 trinn
Sted: Stavanger kulturskole
Tidspunkt: Uke 5--6 2020
Varighet: Worskhop 90 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Denne workshopen foregår i salene til visuell kusnt i Stavanger kulturskole -Bjergsted

Med enkle virkemidler( akrylmaling,kullstift/blyant/pensler og lerret) vil elevene jobbe med å skape individuelle slevportretter innen maleri.

En starter workshopen med å diskutere hva er et selvportrett-farger/symboler/form/mønster og omgivelser som forteller noe om en person. En viser til eksempler på malerier innen bildekunsten både historisk og fra samtiden før de beynner med de praktiske oppgavene.           

 

 Alle elevene starter med blindtegninger som utgangpunkt for selve maleriene. Blindtegning er et redskap brukt i tegnefaget for å lære å se. Man studerer objektet som skal tegnes,parallelt med at man tegner det man ser, uten å løfte hånden/blyanten fra papriet og uten å se på arket. En bruker og speil under øvelsen. resultatene en får er frie ,ofte morsomme lekne mer abstrakte versjoner av ansikter. Stemningen og uttrykket vil vektlegges snarere enn likheten til modellen. Etter dette går en videre til hoveddelen hvor maleriene skapes. Blindtegningene blir nå brukt som fritt grunnlag.

Vi ønsker med dette prosjeket å åpne opp for maleriet som teknikk og uttrykksfom , å se hva som skjer når elevene bruker taktile materialer og hånden fritt. Lerretene får elevene med til skolen.

 

Å tegne seg fri
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Visuell kunst/Annet/Litteratur
Arrangert av: Sølvberget, Kiellandsenteret, Stavanger kommune
Medvirkende: Ali Dorani
Målgruppe: 8.-10. trinn
Sted: Kiellandsenteret på Sølvberget
Tidspunkt:
Varighet: 1 time
Kontaktperson:
Lotte Løkeland Hovda
lotte.lokeland.hovda@stavanger-kulturhus.no
92099154
 

Kiellandsenteret og Friby Stavanger ønsker å invitere elever på 10. trinn til et møte med Stavangers Fribykunster Ali Dorani – Eaten Fish. Her vil tegneserieforfatteren fortelle om sin reise fra Iran som etter 5 år endte i Norge. Vi ønsker å invitere til et personlig møte der Ali forteller sin historie gjennom tegninger og bilder, og der det legges opp til dialog med elevene underveis. Gjennom møtet med fribyforfatteren oppfordres elevene til refleksjon rundt verdiene ytringsfrihet, demokrati og menneskerettigheter. Det er også et sentralt mål at besøket skal føre til innsikt i arbeidet som utføres av Friby Stavanger og ICORN, samtidig som det er en anledning til å stifte bekjentskap med det nyetablerte Kiellandsenteret på Sølvberget.