19.07.2019















 
Innhold Side
Bach goes hip hop 19-203
Danselabben 2019-204
Dansens verden 2019-205
Det bevegede skjelettet 2019-206
Engøyholmen 19-207
Gamle Stavanger 19-208
Gudespor 19-209
Klassebildet 2019-2010
Middelalder på Utstein kloster 19-2011
Musé Mira 19-2012
Over havet frå Stavanger til New York i 1825 (2019-2020)13
PODCAST 2019-202014
RAP/RYTME 2019-20.15
Sjongleringsdag med Flaks 19-2016
Skulptur - Jone Kvie17
SOUNDTRAP 2019-2018
Stavangersanger 2019-2019
The Telephone 2019-2020
Trollskap - Edvard Frosts ekspedisjoner 19-2021
Vår forestilling om Sara 19-2022

Bach goes hip hop 19-20
Påmelding innen: 19.05.2019
Sjanger: Dans/Musikk/Kunstarter i samspill
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Ole Petter Knarvik
Werner Bryn
David Bryn
Målgruppe: 1.-7. trinn
Sted: Gymsal eller stort rom
Tidspunkt: Uke 7
Varighet: 40 min
Kontaktperson:
Ole Petter Knarvik
olepetterknarvik@hotmail.com
99625484
 

Endelig skal Werner få fremføre musikk skrevet av sin favorittkomponist, Johann Sebastian
Bach. Musikken er komponert spesielt for Werner sitt elskede instrument, celloen! I salen
sitter et lydhørt publikum! Alt ligger til rette for en flott klassisk konsert. Hadde det ikke vært
for David og Ole Petter. De har hodet fylt av heeelt andre ting....

Et belyst teppe og en cello hvilende på en pianokrakk møter elevene i det de kommer inn.
Når alle har satt seg, ønsker en lærer velkommen til konsert og presenterer Werner
Amadeus Wolfgang von Bergen.
En sofistikert mann ikledd kjole og hvitt og flosshatt kommer inn. Han bukker høflig, setter
seg ned og begynner å spille Bach.
Etter noen minutter, mot slutten av stykket, kommer 2 "elever" inn i salen og avbryter
konserten (Ole & David). De har med ball og skal ha gym!
Werner snakker høflig til dem, og ber de sette seg, men guttene er fast bestemt på å ha
gym.Werner tar da kontrollen og styrer de ved hjelp av musikken fra celloen sin - guttene danser, uten kontroll over egen kropp, til de er forsvunnet bak teppet.
Endelig kan Werner fortsette konserten sin, uforstyrret..
Han spiller neste stykke, Svanen.
Guttene, lekne og nysgjerrige som de er, kommer etter hvert fram igjen og begynner å
integrere seg selv i konserten ved å gjøre bevegelser til musikken fra celloen.
Etter hvert begynner guttene å vise fram HipHop med breakdance og beatbox for Werner og publikum.
Etter en aldri så liten utblåsning gir Werner opp og skjønner at det ikke nytter å bli kvitt
guttene. Nå begynner alle tre å samarbeide og lager musikk og dans i en blanding av
klassisk musikk og HipHop.
Publikum blir også inkludert ganske mye i forestillingen.
De får være med å lage lyder som blir spilt inn live på en loop-station, og som ender opp
med å bli rytmen i sangen ”I like to move it”.
Videre blir elevene med å synge på sangen og læres dansebevegelser på stedet som de
danser i setene imens vi synger.
På sluttnummeret blir noen elever tatt fram og danser breakdance ilag med Ole og David.
Helt avslutningsvis oppfordres alle til å reise seg og være med å danse til det
egenkomponerte stykket ”Bach Goes HipHop” – (en fusjon mellom cello, perkusjon og
beatbox), her nåes klimakset: alle danser, musikken fenger og stemningen er på topp.
Mål for produksjonen:
Vise kunstarter i samspill. Gi interesse for klassisk musikk og dans. Og at gutter likeså
jenter, kan både synge og danse, og ikke bare at de kan, men at det er kult.

 

Danselabben 2019-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Dans
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Cecilie Kverneland-Mastergrad i utøvende dans fra London Contemporary Dance School i 2016
Danser i Dybwikdans og jobber som freelancer rundt i Norge.
Camilla Nordhagen- Masterutdanning ved NTNU 2016 Underviser ved Stavanger kulturskole og UiS avdeling dans
Målgruppe: 7-10
Sted: På skolen
Tidspunkt: Uke 3-4 2020
Varighet: Workshop 90 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Elevene skal være med å "forske" på bevegelser. De vil utforske bevegelsesmuligheter gjennom ulike kreative og improvisatoriske oppgaver som skal ende opp i en egen koreografi Gjennom workshopen vil de sette bevegelsene til en dans

På samme måte som en komponerer/skriver så vil en fortelle/komponere ved bruk av kroppen En vil bevege seg til ulike musikksjangre som f.eks pop/klassisk/latin for å se hvordan koreografien og bevegelsene forandres med musikkvalg

Utøverne ønsker gjennom denne produksjonen å gi elevene mulighet i grupper til å prøve seg innen ulike danseuttrykk og skape sin egen koreografi

TID: Workshop 90 minutter

STED: I gymsalen på den enkelte skole  

PRAKTISK: Lydanlegg +overgang minijack til Mac.    Elevene har på seg gymtøy

                             Garderobe/rom for utøverne  

Relasjon til Kunnskapsløftet 7-10 trinn Kompetansemål:

Kroppsøving:

  • Utføre varierte aktiviteter som bygger opp kroppen på ulike måter
  • Danse enkle danser
  • Lage enkle danser og eksperimentere med rytmer og bevegelser Musikk:
  • utrykke egne ideer-tanker –følelser gjennom bevegelser og dans
  • *beherske noen norske danser og danser fra andre land
 

Dansens verden 2019-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Dans
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Martine Grønnum-utdannet dansepedagog ved UiS Jobbet som dansepedagog i Stavanger kulturskolen og undervist i barnedans, barneballett og jazzdans
Camilla Nordhagen- master i dans fra NTNU. jobber til daglig som avdelingsleder og dansepedagog ved Stavanger kulturskole, engasjement ved UiS avdeling dans.
Målgruppe: 4-7 trinn
Sted: Dansens hus- Stavanger kulturskole
Tidspunkt: uke 39-40 2019
Varighet: 90 minutters workshop
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Utøverne ønsker gjennom denne produksjonen å gi elevene et kort innblikk i dansens historie både gjennom en visuell presentasjon og der elevene selv få prøve seg innen ulike danseuttrykk, alt fra ballett, samtidsdans og jazzdans gjennom workshopene. En håper å inspirere elevene og lærerne til å bruke dans /skapende uttrykk i skolehverdagen.

I løpet av 90 minutter vil altså elevene både få en kort innledning om dansens opprinnelse ved bruk av multimedia og oppvarming før de får 2 workshop innen moderne /samtidsdans og jazzdans

 

 

.

I løpet av 90 minutter vil elevene  få en kort innledning om dansens opprinnelse ved bruk av multimedia og oppvarming ( ulike danseuttrykk) før de får 2 workshop innen moderne samtidsdans og jazzdans.Det er to dansesaler i Dansens hus som benyttes til workshopen . Er ikke garderober dessverre, elevene danser i T -skjorter/ strømper

ORGANISERING

Klassene møter i foajeen ca 10 min før oppstart på Danseterminalen

(tidligere utenriksterminalen -bygget du kommer til før Stavanger konserthus når du går langs kaien) .

Danserne vil ønske dere velkommen. I gangen finnes det garderobestativer der en kan henge av seg yttertøy/ransler. Fint hvis elevene har på seg en T-skjorte/annet lett tøy (når de kommer). .

 

Programmet : Felles innledning/oppvarming (25 min)   Sal 1

Gruppe A – Moderne/samtidsdans               (30 min)   Sal 1

Gruppe B – Jazzdans                                  (30 min)   Sal 2

Bytte sal + pause 5 min

Gruppe A – Jazzdans                                 (30 min) Sal 2

Gruppe B - Moderne/samtidsdans               (30 min) Sal 1

 

TID

Hver økt blir på ca 90 minutter(se programmet)

 

STED: Dansens hus, Øvre Strandgt 96

 

 

 

Det bevegede skjelettet 2019-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Dans
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Nora Dyrholm-utdannet dansepedagog ved UiS. Tatt semester i dans på State University of New York . Jobbet i Stavanger kulturskole, nå freelancer i Oslo.
Linea Marielle Norton- utdannet dansepedagog ved UiS. Semester i dans i New York og Lisboa . Jobber som danselærer ved Stavanger kulturskole
Målgruppe: 3-5 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: april 2020
Varighet: Workshop 60 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Dansernes kunstneriske ide er å knytte estetisk opplevelse og læring sammen i en forestilling/workshop.Gjennom boservasjon og en utforskning av beveglsesmuligheter i ledd og muskler vil en gi elevene større bevisshet rundt kroppens funksjon og bevegelighet.

Ideen vil de presentere gjennom en danseforestilling, samtale og kreative danseoppgaver

Læringsmål 4. klasse:

            Kroppsøving

-leike og vere med i aktivitetar i varierte miljø der sansar, motorikk og koordinasjon blir  utfordra

-samhandle med andre i ulike aktivitetar

-anerkjenne kroppslege føresetnader og skilnader mellom seg sjølv og andre

-bruke småreiskapar og apparat frå tradisjonelle og alternative rørsleaktivitetar  

-utforske, leike og uttrykkje seg med rørsler til ulike rytmar og musikk

-setje namn på kroppsdelar og rørslemåtar

Naturfag

 - beskrive i hovedtrekk hvordan menneskekroppsen er bygd opp

 Musikk

-fremføre sang, spill og dans i samhandling med andre

BESKRIVELSE

Den lille forestillingen danserne presenterer viser kontraster og variasjon av kroppskontroll noe elevene selv vil se og utforske på egenhånd og sammen med medelever. En synliggjør leddene gjennom dansesekvenser som gjentas med ulike kvaliteter og  tempo.                                 

Musikken som brukes er populær for aldersgruppen slik at de får gjenkjennlige knagger! Under samtalen vil danserne ha en kort forklaring om anatomi gjennom bruk av skjelettet da en ønsker å skape en bevisstgjøring av kroppeens ledd og muskler.

Organisering: Klassen møter opp i gymsalen der danserne har en opptreden de de bruker skjelettet som rekvisitt.De vil så ha en liten samtale før workshopen begynner

Sted: gymsalen på skolen

Utstyr:musikkanlegg- de har med seg vanlig overgang for Mac

Garderobe for danserne

 

Engøyholmen 19-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Kulturarv
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Medarbeidere på Engøyholmen Kystkultursenter
Målgruppe: 5.-7.
Sted: Frammøte i Børevigå, småbåthavna nord for Oljemuseet
Tidspunkt: Uke 36-40 og 18-22
Varighet: 9-14
Kontaktperson:
Halvor Fottland
verksted@engoyholmen.no

 

I dette opplegget tilbys elevene en annerledes, lærerik og spennende dag med båttur med veteranbåt, orientering om og glimt fra Stavangers maritime historie og besøk på Natvigs Minde med ulike aktiviteter.

Alle klasser møter i BØREVIGÅ som er den lille småbåthavnen like nord for Oljemuseet. Her henter vi dere klokken 09.00 med to tradisjonelle små fiskebåter, og går til Natvigs Minde, en liten holme mellom Børevigå og Engøy. Dere blir satt i land samme sted på avtalt tid, senest klokken 14. 

Er været fint vil vi gå for sakte maskin langs kaiene og fortelle om det vi ser, og hvordan byen så ut på 1800 tallet. Da ble det bygget mange seilskuter i Stavanger. Vi skal høre mye om seil og tau og båtbygging, fiskeri, industri og handel. Kontakt med andre sjøfartsnasjoner skal vi også bruke tid på.  Vi skal ikke ha en vanlig skoledag. Det blir mye aktivitet, dere skal får prøve dere på mange aktiviteter som hører sjøen, båtlivet og seilskutetiden til. Litt fortelling fra gamle dager blir det også tid til. Vi har holdt på med slike turer i flere år, og vet at:

  • Det er smart å ha med seg godt med klær. Helst bør dere også ha med regntøy selv om solen skinner når dere står opp.
  • Matpakke er noe alle setter stor pris på etter timer på sjøen og i frisk luft. Ta gjerne med te eller kakao på termosen.
  • Redningsvest er så viktig at det skal alle få utlevert når de går om bord i båtene.
  • Bøker og skrivesaker er viktige på skolen, men dere trenger ikke dette denne dagen.
  • Ta gjerne med kamera, her blir det mye kjekt å ta bilde av.
 

Gamle Stavanger 19-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Kulturarv
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Guide Rune Helgø
Målgruppe: 5.-10. trinn
Sted: Frammøte i Lendeparken
Tidspunkt:
Varighet: 45-60 min
Kontaktperson:
Rune Helgø
ruhelgo@gmail.com

 

I denne byvandringen tas elevene med gjennom gamle Stavanger fra Lendeparken, forbi Hermetikkmuseet og til slutt med besøk i arbeiderboligen ved siden av Hermetikkmuseet.

Guiden orienterer om strøket og historien, kommer litt inn på byggemåten og til slutt får elevene komme inn i og oppleve hvordan en typisk arbeiderbolig i Stavanger var på 50 - 60-tallet.

Max antall elever pr vandring: 30. Det forutsettes at lærer fra skolen er med.

RELASJON TIL KUNNSKAPSLØFTET 

Læreplan for sammfunnskunnskap, flere kompetansemål, bl.a:

  • kjenne att historiske spor i sitt eige lokalmiljø og undersøkje lokale samlingar og minnesmerke ( 4. årstrinn, historie )
  • utforske ulike kjelder.......... ( 7. årstrinn, historie )
  • samtale om kva vi meiner med identitet og kultur..... (7. årstrinn, samfunnskunnskap)
  • søkje etter og velge ut kjelder...( 10. årstrinn, historie)
  • finne døme på hendingar som har vore med på å forme dagens Noreg og reflektere over korleis samfunnet kunne ha vorte........( 10. årstrinn, historie )

Læreplan for kunst og håndverk, bl.a:

  • samtale om opplevelsen av ulike typer hus og rom i nærmiljøet (2.årstrinn, arkitektur)
  • samtale om gater, plasser og bygninger med forskjellige bruksfunksjoner....(4.årstrinn, arkitektur)
  • beskrive særtrekk ved bygninger i nærmiljøet og sammenligne med nasjonale og internasjonale stilretninger (7. årstrinn, arkitektur)

FOR- OG ETTERARBEID

Forarbeid: Generell informasjon til elevene om hva som skal skje og hensikten med vandringen, noe fokus på hvordan en oppfører seg i en slik situasjon for at alle i gruppa skal få best mulig utbytte ( samle seg rundt guiden slik at alle kan høre, gå samlet, ikke snop og drikke underveis o.l.) Samtale om elevene på forhånd har noe de vil vite mer om på vandringen og forberede eventuelle spørsmål til guiden.

Etterarbeid: Den enkelte lærer vurderer selv hvordan det en har opplevd på  byvandringen best kan knyttes til og brukes videre i undervisningen.

 

Gudespor 19-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Musikk/Scenekunst/Kulturarv/Annet
Arrangert av: DKS
Medvirkende: Marianne Stenerud
Eddie Andresen
Målgruppe: 2.-5. trinn
Sted: Arkeologisk museum
Tidspunkt:
Varighet: 40 minutter
Kontaktperson:
Marianne Stenerud
mariannestenerud@gmail.com
98 44 22 80
 

En fortellerkonsert med energifull musikk og mektige myter fra den norrøne gudeverden. Med perkusjonist Eddie Andresen og forteller Marianne Stenerud.

I mytene råder både mystikk, spenning og humor. Barna får møte mektige og forunderlige skapninger som alver, underjordiske vesen, Guder, Gudinner og urgamle Jotner i fortellingene. Noen ganger godlynnet, andre ganger kan de finne på de mest uhyrlige og dramatiske gjerninger. 

I et lydlandskap bestående av loop-sampling og live perkusjon tilføres en dimensjon som skaper sterke bilder i historiene.

Eddie og Marianne beholder det kraftfulle og alvorlige i mytene i sin formidling, men vil også fremheve de livlige og lekne sidene. Dette er fine kontraster som gir publikum en variert og uforutsigbar reise til gudenes verden fylt av både tunge og lette følelser og stemninger. Mennesket bærer i seg selv uløste gåter: fødsel og død, livet som oppstår i det ukjente og blir borte i det ukjente. Mennesker forsøker å forstå, forklare, kanskje vinne kontroll over både livskrefter og naturkrefter. Myter, som er hellige historier om Guder, prøver nettopp å gi svar på slike viktige spørsmål. Noen går så langt at de sier: vi trenger myter for å klare oss gjennom livet.

Etter forestillingen er det mulig for skolene å gå inn og se utstillingene på museet og jobbe med oppgaven «Jakten på Gudespor». I jakten på Gudespor skal finne de arkeologiske gjenstandene som knytter de norrøne mytene sammen med den virkelige verden, slik den var i Rogaland for over tusen år siden. Gjenstander kan fortelle mye om menneskes tro og levesett. Det yrte av liv i Rogaland også i fortiden. Hardt arbeid, krangling, sjalusi, konkurranser, alvor, drømmer, tro, kjærlighet, lek og gleder. Menneskeliv. Akkurat som våre. Så likt, men allikevel så annerledes.

Det er utarbeidet forslag til etterarbeid som skolene får tilsendt i forkant av forestillingen.

 

Klassebildet 2019-20
Påmelding innen: 19.05.2019
Sjanger: Visuell kunst
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Olav Hove lærer, kursholder, dramatiker, journalist/ fagbokforfatter, Jobbet med DKS produksjonen Gatekunst i flere år.
Målgruppe: 6-7 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: våren 2020
Varighet: Workshop 120 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Olav vil spørre elevene om de vet hva gatekunst(Street Art) er- han vil vise ulike kunstverk slik at elevene selv blir inspirert til selv å lage sine egne verk

Tanken med å kalle det klassebildet, er at det skal være en fellesskapsfølelse rundt det å lage portrettene. Elevene må ta kollektive, estetiske, valg før de begynner å male. De må i plenum ta stilling til hvilken farge de skal ha på lerretene. Skal guttene ha en farge, jentene en? Skal alle ha samme farge? Skal alle ha ulike? Skal en male de i farger som står i stil med fargene i klasserommet. Om en skal henge de opp i klasserommet, hvordan skal de henge (rekke og rad, to rader, tre? osv) En skal altså lage personlige portretter med fokus på helheten.

 

Skolene bestemmer om og eventuelt hvor de skal henges opp. Men bildene har vist seg fine å smykke ut klasserommet, men de må selvfølgelig velge selv.

En tar portrettbilder av elevene som blir redigert/vektorisert på PC og printet på laserkutter før utøveren kommer på skolen. 

De ferdige sjablongene skal så overføres til lerret

PRAKTISK

*Hver workshop blir på ca 120 minutter (enten før eller etter lunsj)

*Maks 15 elever. Lærer må være tilstede –elevene trenger hjelp underveis.

*Utøver kommer ca 45 minutter før workshopen

 

 

PORTRETTBILDER

*Olav Hove avtaler på forhånd med kontaktlærer/kulturkontakt slik at han  

får tatt portrettbilder av elevene i god tid før han kommer på workshopen.

Han vil da vektorisere bildene og skjære ut sjablongene før han kommer  

tilbake til skolen slik at tiden på skolen blir brukt til det praktiske

arbeidet med elevene( teoridel-maling-utskjæring og spraying)

                                                       

                                                                  

 

SKOLEN SØRGER FOR:

* K&H rommet pga bruk av maling/spray/vasker for maling

* Prosjektor- utøver har med seg Mac (overganger)

* Utøver har med seg maling-pensler/tapetkniver.

* Må være underlag (tre-skjærebrett) da elevene skal bruke tapetkniv

* Et uteområde hvor elevene kan gå for å spraye bildet

   (på tildekket grunn)

 

 

 

Middelalder på Utstein kloster 19-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Kulturarv
Arrangert av: Stavanger kommune og MUST
Medvirkende: Museumspedagoger ved Museum Stavanger
Målgruppe: 6. trinn
Sted: Utstein kloster
Tidspunkt:
Varighet: 9-11
Kontaktperson:
Kjetil Husebø
kjetil.huseboe@museumstavanger.no
47630625
 

Omvisning på klosteret, med historie fra vikingtid til i dag, med hovedvekt på middelalderen.
Deretter gjør elevene en oppgaveløype i klosterets omgivelser, som avsluttes med en
arkitekturoppgave, der elevene gruppevis bygger en romansk rundbue. Siden skal de "kaste
på munk", en lek med røtter i middelalderen.

Utstein kloster tilbyr omvisning for grunnskole, videregående skole, høyere utdanning og
voksenopplæring. Elevene får et innblikk i temaer som kirke- og klosterliv, religiøse forhold i middelalderen, overgangen fra vikingtid til middelalder, og livet på Utstein i herregårdstiden på 1700-tallet.

Et besøk på Utstein er særlig relevant for klasser på mellomtrinnet som jobber med
middelalderen som tema i samfunnsfag. Elevene får bli med på en spennende omvisning
inne i selve klosteranlegget, og må løse en sporløype i klosterhagen. Etter at
formidlingsopplegget er ferdig kan klassen spille Kaste på munk ute i klosterhagen, en lek
med røtter tilbake til middelalderen.

Utstein kloster er Norges eneste bevarte middelalderkloster, og et besøk her gir elevene en
unik mulighet l innsikt i en sentral historisk epoke,ved at nasjonale forhold ses i en lokal
kontekst.

Les mer om Utstein kloster på

www.utstein-kloster.no

Maks 60 elever pr. besøk. Skoler som får tildelingen gjennom DKS, kan bestille egen buss til og fra klosteret. 

RELASJON TIL LÆREPLANENE:

Samfunnsfag, kompetasemål etter 7. årstrinn:

  • gjere greie for sentrale trekk ved tidsepokane mellomalder, renessanse og opplysningstid i Europa og diskutere grunnar til denne tidsinndelinga
  • fortelje om hovudtrekk ved samfunnsutviklinga i Noreg frå vikingtida til slutten av dansketida og gjere nærare greie for eit sentralt tema i denne perioden
 

Musé Mira 19-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Visuell kunst
Arrangert av: Stavanger kommune og Reidar Berge-museet
Medvirkende: Sissel Husebø Norberg. Lærer ved Lunde skole og kulturskolen.
Målgruppe: 1.-10. trinn
Sted: Musé Mira, Allmenningsgaten 8.
Tidspunkt: Tirsdager 9-11
Varighet: 2 timer
Kontaktperson:
Sissel H. Norberg
sissel.norberg@stavanger.kommune.no
51933300/51549319
 

En blanding av formidling og workshop hvor elevene får en gjennomgang av Reidar Berges kunst og liv. Innføring og analyse av epoker og utvalgte kunstverk tilpasset aldersgruppen på elevene.

Ved besøket får elevene en gjennomgang av Berges kunst og liv. Det giis innføring og analyse av epoker og utvalgte kunstverk tilpasset elevenes alder. Under omvisningen brukes drama som metode ved å lage tablåer og korte spill til utvalgte bilder. Ved bruk av farger, motiver og drama stimuleres elevene gjennom dette til å åpne fantasien og ta i bruk egen forestillingsverden. Sansene blir brukt, samtidig som elevene får trening i å respektere hverandres meninger. Besøket som varer 2 klokketimer, avsluttes ved at hver elev får utlevert tegnemateriell for utførelse av eget valgt kunstverk. Pedagogisk ansvarlig ved museet har da samtaler med elevene for forståelse av hvorfor de valgte sine motiver.

 Maks antall elever pr. besøk: 30.

RELASJON TIL KUNNSKAPSLØFTET:

LÆREPLAN I KUNST OG HÅNDVERK, KOMPETANSEMÅL:

  • bruke originalkunst i skolens nærmiljø som utgangspunkt for egne bilder og skulpturer ( 4.trinn)
  • samtale om opplevelse av hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og bruke dette i eget arbeid.........(7.trinn)
  • diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene......(10.trinn)

LÆREPLAN I SAMFUNNSFAG, KOMPETANSEMÅL:

  • utforske kjelder og bruke dei......(4.trinn, varianter på 7. og 10. trinn)
 

Over havet frå Stavanger til New York i 1825 (2019-2020)
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Scenekunst/Kulturarv/Annet
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Anne Elisebeth Skogen
Målgruppe: 5.-7. trinn
Sted: Klasserom, lite musikkrom, amfi, gymsal e.l.
Tidspunkt: Uke 43-44
Varighet: 45 minutter
Kontaktperson:
Anne Elisebeth Skogen
aeskogen@online.no

 

"Forteljing er som å mala. Å lytta er som å sjå."

Forteljinga handlar om det det første norske utvandrarfølgjet til Amerika som forlét
Stavanger i 1825. Det var både born, ungdomar og vaksne med, femtito menneske i alt.
Ho handlar om kvifor dei forlet Norge, førebuinga, sjølve den spektakulære reisa over
Atlanterhavet i den litle seglskuta Restauration, der dei var stua saman i tre månader, møtet
med New York og reisa vidare til Kendal up-state New York. Der slo dei seg ned.

 

PODCAST 2019-2020
Påmelding innen: 19.05.2019
Sjanger: Kunstarter i samspill/Litteratur
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Olav Hove jobber som lærer i ungdomsskolen, lærebokforfatter for Aschehoug forlag, redaktør innenfor digital læring i Aschehoug forlag og er tekstforfatter og medvirkende i programmet Utakt på NRK P1.
Har jobbet som journalist, skrevet 5 bøker, en rekke teaterstykker og har vært DKS-utøver med prosjektene ”Digitale bildehistorier” og ”Street art” i flere år.


Målgruppe: 6-9 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: Høsten 2019
Varighet: To dager a 120 minutter pr .klasse
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Elevene vil få et  skrivekurs som er rettet mot replikkskriving og tekstskaping ment til muntlig fremføring. Klassen vil  få tilsendt  dilemmahistorier/mysteriehistorier(blir sendt i god tid til skolen) som skal danne utgangpunkt for podcasten slik at de kan bruke læringsstrategier/tankekart før utøveren kommer.

Ut i fra en av historiene skal elevene lage en podcast der de selv skal spille og lage lydeffekter( får tilgang til en lydbank)

Mellom de to øktene på 120 minutter vil en oppfordre klassen til å bruke tid til å jobbe med podcasten 

Utøveren vil ta vare på podcasten med tanke på å samle de til en audio-visuell utstilling eller på en nettportal(f.eks digitalt fortalt)

Dag 1 - Etter en inspirasjonsøkt vil en ta for seg tekstskaping med fokus på replikker og vise enkle teknikker elevene kan bruke i prosessen. En vil blant annet ha fokus på viktigheten av pathos, at karakterene i podcasten må ha en drivkraft og en utvikling Elevene vil så starte å skrive manus (alene eller i gruppe) Når de har skrevet manus,  vil en gjennomgå hvordan en kan bruke ulike innspillngsprogram som audacity og moviemaker. Elevene går så i gang med innspillingen.

Dag 2 En fortsetter å jobbe med innspillingen.Fokus på fortellerstemme og innlevelse. En vil og gå igang med å legge til lydeffekter/musikk.

Når alle elevene er ferdige  med sin podcast blir det premierefest!

 

Fra kompetansemål i norsk etter 5.-7-trinn

 Muntlig kommunikasjon:

  • Opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
  • Uttrykke seg med et variert ordforråd tilpasset kommunikasjonssituasjonen.

 Skriftlig kommunikasjon:

  • bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoplinger og varierte  estetiske virkemidler.

Fra kompetansemål i norsk etter 8.-10. Trinn:

Muntlig kommunikasjon:

  • samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing  og dramatisering.

 Skriftlig kommunikasjon:

  • Skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder.
  • planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt, og vurdere dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst

 

 

 

RAP/RYTME 2019-20.
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Musikk/Kunstarter i samspill
Arrangert av: DKS Stavanger/Stavanger kulturskole
Medvirkende: Rapper Atlars og musiker Roar Skjelbred
Målgruppe: 5. 8. trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: uke 36 2019,uke 17 og 19 2020
Varighet: 4 timers workshop
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Elevene får besøk av Atlars og Roar  som framfører et par låter før en deler gruppa i to:

Gruppe A skriver raptekster.

Gruppe B spiller og sampler lyd på egne instrumenter og bandinstrumenter som de har med seg.

Spillgrupper er de av elevene som spiller et instrument eller vil spille et instrument- de tar med seg instrumentet eller bruker skolens sitt f.eks gitar- blåseinstrument-slagverkinstrument-xylfoner/metallafoner osv
Tekstgruppene vil skrive raptekster.
Etter workshopen framføres produktene for medelever.

Krav til lokale: Musikkrom/allrom for spillgruppen og framføringen

Rom for tekstgruppen-klasserom

Spillgruppen: maks 6/7 elever

 Atlars har vært en aktiv pådriver i rapmiljøet i Stavanger med mange vellykkede CD-innspillinger. Han er med å gi rap et personlig uttrykk !                                                         Roar spiller i flere band og medvirket på flere CD-innspillinger.                                        Sammen har de turnert både i Stavanger og ellers i Norge med ulike DKS -prosjekter

Etter 4 timers jobbing i gruppene blir arbeidet presentert på en liten konsert

Tekstgruppen fremfører rapen de har jobbet med mens spillgruppen fremfører en  "groove" .-

  RELASJON TIL KUNNSKAPSLØFTET

LÆREPLAN I NORSK, KOMPETANSEMÅL 7. TRINN:

  • opptre i ulike språkroller gjennom blant annet opplesing og presentasjoner (Muntlige tekster)
  • drøfte hvordan språk kan uttrykke og skape holdning til enkeltindivider og grupper av mennesker (Muntlige tekster)
  • eksperimentere med ulike språkvarianter i egen skriving på bokmål, nynorsk, dialekt osv (Skriftlige tekster)
  • strukturere tekst etter tidsrekkefølge og tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt (Skriftlige tekster)
  • bruke sang og musikk og bilder i framføringer og presentasjoner ( Sammensatte tekster)

LÆREPLAN I MUSIKK, KOMPETANSEMÅL 7. TRINN:

  • oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk, tempo osv (Musisere)
  • delta i framføring med sang og spill der egenkomponert musikk inngår (Musisere)
 

Sjongleringsdag med Flaks 19-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Annet
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Flaks Sjongleringsgruppe: Anders Meland og Lars Tønnesen
Målgruppe: 7. trinn
Sted: Gymsal
Tidspunkt:
Varighet: En skoledag
Kontaktperson:
Anders Meland
maythefunkbewithyou@gmail.com
48123722
 

En gymsal, en skoleklasse, to instruktører, masse sjongleringsutstyr og god musikk.
Målet er at alle skal trives som en del av fellesskapet, og føle at de mestrer noe nytt i løpet
av dagen. Vi avslutter dagen med et show for resten av skolen (de yngre elevene). Elevene
er stjernene i disse forestillingene, og får her vist frem hva de har brukt dagen på.

Dagen starter med en ren workshopdel, først med 1-3 baller, så Diabolo og Flowersticks.
Innimellom viser vi litt av våre kunster.

Etter lunch jobber vi frem mot forestillingen, og guider elevene mot en så positiv
sceneopplevelse som mulig. Vi forklarer og at denne dagen er en slags "medisin mot
sceneskrekk", der det blandt annet handler om å bygge opp hverandre og jobbe som en
gruppe.

Frem til generalprøven jobber alle i store og små grupper, og lager små nummer som vi
setter sammen til en forestilling på ca 20-30 minutter.

Vi er også selv med på forestillingen, enten for å vise frem noen av de triksene vi har brukt de siste 20 årene på å lære oss, eller bare for å backe opp elever som trenger litt ekstra støtte for å komme seg på scenen. Vi har og med glow-utstyr (lysende), og der det er mulig, mørklegges gymsalen når dette brukes. Dette gir en serdeles fargerik og magisk effekt.
Vi inkluderer mange av de triksene som elevene allerede kan når vi lager forestilling, slik
som triksing med ball, drill, dans, breakdance, cheerleading,beatbox osv, i tillegg til de
sjongleringselementene de har fått lære i løpet av dagen.

I det siste er det også dukket opp flere og fkere som allerede kan det grunnleggende i en eller flere sjongleringsgrener, og da får vi lært bort litt mer avanserte triks i løpet av dagen.

Vi har veldig gode erfaringer med denne pakken, da den engasjerer ungdommen på en
veldig fin måte, og får klassene til å prestere som et team. Vi prøver også å legge opp
dagen slik at hele opplevelsen fungerer som medisin mot sceneskrekk. Det skjer så godt
som aldri at elever ikke blir med på scenen under forestillingen!


I denne produksjonen har vi som hovedmål å :
* Få alle elevene til å jobbe og prestere som en gruppe.
* Få formidlet grunnleggende, men viktige ting om det å stå på en scene.
* Lære bort sjonglering i mange former; Baller, Diabolo,Flowersticks,Yoyo,Poi,Balanse,trylling/illusjoner o.l.
*Få frem mestringsfølelsen hos alle elevene, slik at alle har lyst til å være med på scenen.

 

Skulptur - Jone Kvie
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Visuell kunst
Arrangert av: Stavanger kunstmuseum og Stavanger kommune
Medvirkende: Museumspedagoger ved Stavanger kunstmuseum
Målgruppe: 1.-10. trinn
Sted: Stavanger kunstmuseum
Tidspunkt: Uke 6-8
Varighet: 2 timer, inkl. pause
Kontaktperson:
Elin Lillebråten
elin.lillebraaten@museumstavanger.no

 

I november 2019 åpner kunstmuseet en større retrospektiv utstilling med verk av kunstner og skulptør Jone Kvie. Kvie er i dag kanskje mest kjent for sine store og skinnende blanke atomsopplignende skulpturer fra starten av 2000-tallet. Kunstneren er født i 1971, Stavanger, og tilhører dermed generasjonen som vokste opp med fryktfor atomvåpen og Den kalde krigen som en del av hverdagen. Og det er nettopp påvirkningen fra oppvekst- og ungdomsår, samt utforskningen av skulpturens muligheter og begrensninger, som kjennetegner store deler av hans produksjon.

Samtidig har kunstnerens fascinasjon for universet og menneskets plass i uendeligheten, inspirert til en rekke skulpturelle arbeider.

Sammen med de yngste målgruppene vil vi undre oss over skulpturenes uvanlige former og overflater; har vi sett noe lignende tidligere? I skogen? I drømmer? På stranden? Sammen med museets kunstformidler lar vi fantasien løpe løpsk i Kvies underlige landskap. I museets verksted arbeider vi med fysisk tilnærming til skulptur gjennom kreative prosesser.

For de eldre elevene vil det være naturlig å gripe tak i Kvies fascinasjon for universet, samt frykt for atomkrig. Gjennom dialog og diskusjon vil vi kunne nærme oss innholdet i Kvies mange skulpturer. Er Kvies fascinasjon og frykt aktuell i dag? Hva frykter dagens unge?

 

SOUNDTRAP 2019-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Musikk/Kunstarter i samspill
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Adrian Tvedten ;er utdannet jazzpianist med bachelor fra UiS. Hovedsakelig konsentrert seg rundt bruk av synthesizere og elektromekaniske tangentinstrumenter i komposisjons- og improvisasjonsøyemed Jobber til daglig med lydteknologi/bandverksted i Stavanger kulturskole og sitter i en utviklingsgruppe der vi ser på mulighetene for bruk av moderne musikkteknologi i undervisningen
Målgruppe: 6-9 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: september 2019
Varighet: 2 timer
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Soundtrap er en workshop innen komponering der elevene vil bruke Chromebook og appen Soundtrap til å lage sine egne komposisjoner og arrangementer.

Da alle skolene nå bruker Chromebook vil appen være tilgjengelig for alle elevene. Veien fra idé til klingende lyd er kort og jeg vil prøve å henlede elevens oppmerksomhet fra det tekniske til det estetiske ved å skape musikk. Ved bruk av Soundtrap vil elevene få en lyttebasert tilnærming til musikkproduksjon. Workshopen foregår på skolen.

 En har flere muligheter - eleven kan lage sine egne komposisjoner eller jobbe sammen i grupper. Jeg har som mål at workshopen ender opp i en presentasjon av det klanglige resultatet.

 Hovedområder i workshopen:

*Elevene lager musikk

*Elevene tar lydopptak

*Elevene etterbehandler opptakene

*Komposisjonen deles med medelever.

 Målet er å gi elevene erfaring med hvordan musikk produsereres og la de reflektere over det å skape musikk ved å bruke teknologien som er tilgjengelig.. Workshopen passer for elever fra 6. til 9. trinn i grunnskolen

Elevene må ha Chromebook og en full lisens knyttet til sin egen bruker på soundtrap.com. Vi trenger også et sett med høyttalere egnet for avspilling av lyd i rommet de står i. Rommet må ha tilstrekkelig med stikkontakter for å koble chromebooks til strøm, trådløst internett med god dekning og prosjektor med HDMI-tilkobling og lerret.

 

Stavangersanger 2019-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Musikk
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Merethe Camilla Bye; fiolin, djembe,piano
John Gunnar Akerø; piano,gitar,sang
Roald Hindal; bass, tuba,sang
Vokalist ikke avklart
Målgruppe: 1-4 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: september-oktober 2019
Varighet: 45 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Under forestillingen vil vi fremføre sanger, rim og regler, fra gammel og ny tid.

Vi ønsker å formidle sanger og regler slik at elevene blir kjent med en del av vår lokale kultur. Stavanger har en rikholdig sangskatt som både er preget av tilhørighet og kjærlighet til byen.

Sangene som er tatt med er enten skrevet av folk med tilknytting til byen eller har tema/ innhold knyttet til byen.

Hoveddelen av repertoaret vårt er sanger som er blitt populære de siste 50 årene, men vi ønsker og å trekke frem noen sanger vi mener har hatt en betydning for vår lokale kultur og identitet som siddiser.

 

Forestillingen vil inneholde både solonummer og allsangnumre der elevene

er aktive under fremføringen. Foruten sang vil elevene delta med ulike bevegelser.

Sanger som er aktuelle ( får ikke spilt alt) : Stavanger det er ingen filleby ( ny versjon), Ola var fra Sandefjord, Anna Malena, Dillerina, Eg har’kje båd , ,Revansj, Tore Tang, Vil du sha la la + et potpurri med «Sang for Stavanger», «Vikingsangen»(Nåtid og fremtid), «Bare så du vett det», «Stavanger» og reglen : Ut å gå på brannvakt

          

FOR/ETTERARBEID:

Noen momenter (tilpasses alderstrinnet)

Musikken tar opp i seg stemninger, tanker og følelser rundt hva det vil si å være menneske.

Flere av sangene har blitt sunget gjennom flere generasjoner og forteller historier om hvordan det var å leve i Stavanger og hva en var opptatt av.

Bruk noen av tekstene til gjennomgåelse

PRAKTISK KONSERTFORBEREDELSER

*Forestillingen bør foregå i en gymsal/aula.

Plass for fire personer ca 25 kvm og bevegelsesmulighet for elevene...

*I gymsaler vil en bruke langsiden der dette er mulig.

*Tilgang til strømuttak -kabeltrommel.

 

ANNET

Rigging ca 60 min før forestillingen der en ønsker hjelp av 4 elever til å bære utstyr ved ankomst og etter konserten er ferdig..

Sender noen tekster og linker til youtube videoer – slik at elevene kommer i «Stavangersang stemning» . Vi opplever at mange skoler ikke får tid til å øve på sangene men en kan eventuelt se/lytte på videoene/lydfilene…       

                        

   

Relasjon til Kunnskapsløftet:

Kompetansemål 1-4 klasse:

Musikk :

*delta i leker med variert repertoar av sanger rim og regler

*delta i samtaler om hva som er særegne trekk ved enkelte musikksjangere

*beherske et sangrepertoar fra ulike sjangere og synge med fokus på intonasjon

Norsk :

*Snakke om innhold og form i eldre/nyere sanger regler og dikt

*Uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord tegninger bilder musikk og bevegelser.

*Leke, improvisere, eksperimentere med rim og rytme

 

The Telephone 2019-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Musikk/Scenekunst/Kunstarter i samspill
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Inger Torill Narvesen- Master of Arts UiS, videreutdanning operahøyskolen i Stuttgart
Nils Erik Steinsbø-sanger, utdannet ved UiS avdeling musikk/dans ,freelance og jobber til daglig på Vågen videregående skole
Srdjana Jovanovic-utdannet pianist ved UiS avdeling musikk/dans
Målgruppe: 7-10
Sted: På skolen
Tidspunkt: jan/feb 2020
Varighet: 30 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Det finnes ikke mange tilbud til ungdommer når det gjelder opera, så vi ser det som vår oppgave å prøve formidle denne kunstarten til denne målgruppen.

Vi ønsker å gjøre det til en positiv opplevelse-da det sikkert for mange vil være deres første møte med opera

The Telephone er en enakters opera skrevet av Gian Carlo Menotti

Elevene vil få oppleve en komisk opera med forviklinger/misforståelser fremført på en humoristisk måte. 

 

  • Operaen tar opp emner som:
  • Hvordan foregår kontakten mellom par/venner?
  • Bruk av Facebook-Chatting, snapchat, er alle teknologiske nyvinninger- men hva skjer når en er mer opptatt av teknologien enn de som er fysisk tilstede?
  • Operaen er skrevet da en brukte vanlig telefoner men utøverne tilpasser den til dagens mobiltelefoner. Den fremføres på engelsk men det vil ikke være vanskelig verken å forstå språket eller handlingen..

 

Eventuelle krav/forventninger til elever/lærere/skolen: (for/etterarbeid)

En fordel for elevenes opplevelse og utbytte at de har satt seg inn i litt av handlingen før de ser forestillingen. Det vil bli delt ut info i forkant om dette.

 

Relasjon til Kunnskapsløftet:

Kompetansemål:   Musikk 7-10 trinn

- gjenkjenne musikk fra historiske hovedepoker

- diskutere særtrekk ved kunstmusikk

- gi uttrykk for egne vurderinger om hvordan musikken bruk og funksjon har endret seg gjennom tidene

- uttrykke og formidle refleksjon om musikk som kunst og kulturuttrykk som underholdnings- og forbruksvare

- gjøre rede for hvordan musikk gjenspeiler trekk ved samfunnsutvikling og ungdomskultur og hvordan dette kan komme til uttrykk gjennom ulike former for rytmisk musikk og kunstmusikk

- Diskutere særtrekk ved rytmisk musikk og kunstmusikk og gjøre rede for egne musikkpreferanser

 

SAMFUNNSFAG

Føremål

  • mennesket samhandlar gjennom språk og uttrykksformer som er prega av den kulturen dei veks inn i.

 

Kompetansemål

- beskrive roller i sin eigen kvardag og undersøkje kva forventningar som knyter seg til desse rollene

-samtale om kva vi meiner med identitet og kultur….

 

KOMPETANSEMÅL I ENGELSK 10 TRINN LÆREPLANEN 

  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner 
  • lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner
  • drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra engelskspråklige land
  • lage, formidle og samtale om egne tekster inspirert av engelskspråklig litteratur, film og kulturelle uttrykksformer
  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
  • identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring

PRAKTISK

Lokale: Gymsal/? ( spilleplass ca.20 m2).

               Elevene sitter fortrinnsvis på stoler ca 2 meter fra spilleplassen.

               Midtgang åpen.

- Utøverne bruker kortveggen i konsertsalen.

-Utøverne trenger tilgang til strømuttak, de har med seg to lyskastere .

- Utøverne har med seg et digitalt piano.

 

Bærehjelp:

Fint hvis de kan få hjelp av et par elever til å bære utstyr ved ankomst og etter konserten.

Oppriggingstid: ca 50 minutter

Nedriggingstid: ca 30 minutter

Rekvisitter: Utøverne har med seg en skillevegg, en sofa, en stol og to små bord. Scenen skal fremstille en stue.

 

Antall elever: maks 100

Varighet: ca 30 minutter

 

 

Trollskap - Edvard Frosts ekspedisjoner 19-20
Påmelding innen: 23.05.2019
Sjanger: Litteratur
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Alexander Løken
Målgruppe: 5.-7.
Sted: Klasserom
Tidspunkt: Uke 5 og uke 13
Varighet: Ca 45 min.
Kontaktperson:
Alexander Løken
alex.loken@gmail.com

 

Forfatter Alexander Løken forteller om hans trilogi av fantasy-barnebøker basert på norsk folketro, som inkluderer bøkene Trollskallen (2014), Ormeegget (2015) og Ulvehammeren (2016). Gjennom en rekke bilder og tegninger forteller forfatteren om sin barndoms inspirasjonskilder, sin bakgrunn som illustratør, norsk folketro og historie som inspirerte bøkene, og hvordan han jobber fram ideer til bøker.

 

Vår forestilling om Sara 19-20
Påmelding innen: 10.05.2019
Sjanger: Scenekunst
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Teater Grimsborken
Målgruppe: 5.-7. trinn
Sted: Gymsal e.l.
Tidspunkt: Uke 48
Varighet: 45 min
Kontaktperson:
Ingebjørg Buen
vaarforestillingomsara@gmail.com

 

Vår forestilling om Sara er en teaterforestilling for mellomtrinnet som har blitt spilt i den Kulturelle skolesekken gjennom Teater Grimsborken siden 2012. Det er en intim og nær forestilling som handler om Sara som nesten mister livet på grunn av mobbing. Forestillingen kommer hverken med pekefingre, eller med løsninger, men setter søkelyset på hvordan mobbingen påvirker Sara, og på hvor vanskelig det er for foreldrene å gjøre noe. Scenen er en trekantet dansematte hvor publikum fører til at målgruppen nesten blir en del av forestillingen, og på denne måten oppnår de en enda større bevissthet rundt forestillingens tematikk.

Vår forestilling om Sara har blitt spilt over 300 ganger, og det er stadig stor etterspørsel. En forestilling om mobbing som ikke kommer med pekefinger, men som får elevene til å reflektere over temaet vil alltid være aktuelt. Forestillingen er produsert med støtte fra Institusjonen Fritt Ord, Font for utøvende kunstnere og Norsk skuespillerforbunds fond for frilansere, og den er registrert i Norsk scenekunstbruk sin katalog.

Teater Grimsborken har som målsetting å levere forestillinger som er poetiske, lekne, musikalske, mangfoldige og av høy kvalitet.