14.08.2018















 
Innhold Side
Bach goes hip hop3
DANSELABBEN 2018-19 (danselaboratorium)4
DANSENS VERDEN 2018-195
Den forsvunnede kunsten 2018-196
Den reisende celloen 2018-197
Engøyholmen 2018-20198
Et annerledes tegneseriekurs 2018-20199
Gamle Stavanger 2018-201910
Gudespor 2018-201911
Hundre år gamle kjærleikshistorier12
Klassebildet 2018-1913
Middelalder på Utstein kloster 2018-201914
Musé Mira 2018-201915
Olaf Lange - grafisk trykk16
PODCAST 2018-1917
POPFABRIKKEN 2018-1918
RAP/RYTME 2018-19.19
RytMEDspill 2018-201920
Sjongleringsworkshop 2018-201921
Skrekkelig jul - skumle skapninger som herjer i julen 2018-201922
Stavangersanger 2018-1923
Sykkelfugl24
VANNSTAND 2018-1925
Vår forestilling om Sara 2018-201926
"Det bevegede skjelettet" en danseworkshop 2018-1927

Bach goes hip hop
Påmelding innen: 26.04.2018
Sjanger: Dans/Musikk/Kunstarter i samspill
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Ole Petter Knarvik
Werner Bryn
David Bryn
Målgruppe: 1.-7. trinn
Sted: Gymsal eller stort rom
Tidspunkt: Uke 49
Varighet: 40 min
Kontaktperson:
Ole Petter Knarvik
olepetterknarvik@hotmail.com
99625484
 

Endelig skal Werner få fremføre musikk skrevet av sin favorittkomponist, Johann Sebastian
Bach. Musikken er komponert spesielt for Werner sitt elskede instrument, celloen! I salen
sitter et lydhørt publikum! Alt ligger til rette for en flott klassisk konsert. Hadde det ikke vært
for David og Ole Petter. De har hodet fylt av heeelt andre ting....

Et belyst teppe og en cello hvilende på en pianokrakk møter elevene i det de kommer inn.
Når alle har satt seg, ønsker en lærer velkommen til konsert og presenterer Werner
Amadeus Wolfgang von Bergen.
En sofistikert mann ikledd kjole og hvitt og flosshatt kommer inn. Han bukker høflig, setter
seg ned og begynner å spille Bach.
Etter noen minutter, mot slutten av stykket, kommer 2 "elever" inn i salen og avbryter
konserten (Ole & David). De har med ball og skal ha gym!
Werner snakker høflig til dem, og ber de sette seg, men guttene er fast bestemt på å ha
gym.Werner tar da kontrollen og styrer de ved hjelp av musikken fra celloen sin - guttene danser, uten kontroll over egen kropp, til de er forsvunnet bak teppet.
Endelig kan Werner fortsette konserten sin, uforstyrret..
Han spiller neste stykke, Svanen.
Guttene, lekne og nysgjerrige som de er, kommer etter hvert fram igjen og begynner å
integrere seg selv i konserten ved å gjøre bevegelser til musikken fra celloen.
Etter hvert begynner guttene å vise fram HipHop med breakdance og beatbox for Werner og publikum.
Etter en aldri så liten utblåsning gir Werner opp og skjønner at det ikke nytter å bli kvitt
guttene. Nå begynner alle tre å samarbeide og lager musikk og dans i en blanding av
klassisk musikk og HipHop.
Publikum blir også inkludert ganske mye i forestillingen.
De får være med å lage lyder som blir spilt inn live på en loop-station, og som ender opp
med å bli rytmen i sangen ”I like to move it”.
Videre blir elevene med å synge på sangen og læres dansebevegelser på stedet som de
danser i setene imens vi synger.
På sluttnummeret blir noen elever tatt fram og danser breakdance ilag med Ole og David.
Helt avslutningsvis oppfordres alle til å reise seg og være med å danse til det
egenkomponerte stykket ”Bach Goes HipHop” – (en fusjon mellom cello, perkusjon og
beatbox), her nåes klimakset: alle danser, musikken fenger og stemningen er på topp.
Mål for produksjonen:
Vise kunstarter i samspill. Gi interesse for klassisk musikk og dans. Og at gutter likeså
jenter, kan både synge og danse, og ikke bare at de kan, men at det er kult.

 

DANSELABBEN 2018-19 (danselaboratorium)
Påmelding innen: 11.05.2018
Sjanger: Dans
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Camilla Nordhagen-utdannet dansepedagog fra UIS UIS, Universitetet i København & NTNU Erfaring fra kulturskole-videregående skole Hovedområde er moderne/samtidsdans og koreografi & improvisasjon
Tone Martine Kittelsen-utdannet danser ved UIS Daglig leder for Ravnedans - en festival for samtidsdans i Kristiansand. Jobber som danser i Oslo -freelancer.
Målgruppe: 7-10 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: våren 2019
Varighet: 90 minutter pr workshop
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Danselabben bruker vi som en "forkortelse" for koreografisk danselaboratorium.

Elevene skal være med å "forske" på bevegelser. Som lab-teknikere eksperimenterer med ulike "stoffer" for å skape nye ting, skal elevene være med å forske på bevegelser for å skape koreografi, som vil si å sette bevegelser sammen til en dans/koreografi.

Hvor: Skolens gymsal

Antall:Maks 35 elever pr  workshop

Tid: 90 minutter

Workshopen vil i hovedsak bestå av at elevene jobber kreativt og skapende med dans både i fellesskap og i grupper. En ønsker at elevene skal kunne komme med sin bevegelseskompetanse og sammen  skape noe nytt. En vil og poengtere at ingen ting er rett eller galt da en vil ta utgangspunkt i elevenes bevegelseserfaring, hverdagslige bevegelser, mønstrer fra fritidsaktiviteter.  

Videre innhold: Elevene skal fortelle historier/formidle følelser gjennom bruk av kroppen og måten en beveger seg på.  De vil og få  bevege seg til ulike musikksjangre som f.eks pop/klassisk/latin for å se hvordan koreografi og bevegelse forandres med musikkvalg.

En ønsker med denne workshopen å gi elevene mulighet til å lære,prøve og eksperimentere med bevegelser . En vil at alle elevene kan danse ut i fra sine egne forutsetningerer .

Dansbart tøy(gymtøy ) kreves.

RelAsjon til Kunnskapsløftet 7-10 trinn

  MUSIKK

   Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  *   øve inn og framføre et repertoar av musikk og dans fra ulike sjangere med vekt på rytmisk musikk

  • uttrykke egne ideer, tanker og følelser gjennom bevegelser og dans
  • skape egne danseuttrykk med utgangspunkt i musikkens karakter

   KROPPSØVING 10 trinn

   *   trene på og utøve dansar frå ungdomskulturar og andre kulturar, og saman med medelevar skape enkle dansekomposisjonar

 

DANSENS VERDEN 2018-19
Påmelding innen: 01.05.2018
Sjanger: Dans
Arrangert av: DKS Stavanger kulturskole
Medvirkende: Camilla Nordhagen-Masterutdannet dansepedagog fra UIS , Universitetet i København & NTNU Erfaring fra kulturskole-videregående skole Hovedområde er moderne/samtidsdans og koreografi & improvisasjon.
Martine Grønnum utdannet dansepedagog fra Universitet i Stavanger. Underviser i barnedans, ballett og jazzdans ved Stavanger kulturskole
Målgruppe: 4-7 trinn
Sted: Stavanger kulturskole-Dansens hus (tidligere utenriksterminalenn)
Tidspunkt: høsten 2018-våren 2019
Varighet: 90 minutters workshop
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Utøverne ønsker gjennom denne produksjonen å gi elevene et kort innblikk i dansens historie  både gjennom en visuell presentasjon og der elevene selv få prøve seg innen ulike danseuttrykk, alt fra ballett,samtidsdans og jazzdans gjennom workshopene.En håper å inspirere elevene og lærerne til å bruke dans/skapende uttrykk i skolehverdagen

 

STED: Stavanger kulturskole -Dansens hus(tidligere utenriksterminalen)

TID: workshop a 90 minutter

NÅR: oktober/november 2018

 

Klassene møter i foajeen ca 10 minutter før oppstart på Danseterminalen(tidligere utenriksterminalen)

Porgrammet: Felles introduksjon /oppvarming  25

                   Gruppe A Moderne samtidsdans    30

                   Gruppe B Jazzdans                      30

                  Bytte sal pause 5

                  Gruppe A  Jazzdans                      30

                  Gruppe B  Samtidsdans                30

 

Relasjon til Kunnskapsløftet 7 trinn

Kompetansemål

Kroppsøving

 * Utføre varierte aktiviter som bygger opp kroppen på ulike måter

 *danse enkle danser

* lage enkle danser og eksperimentere med rytme og bevegelser

 

Den forsvunnede kunsten 2018-19
Påmelding innen: 01.05.2018
Sjanger: Scenekunst/Visuell kunst/Kunstarter i samspill
Arrangert av: DKS -Stavanger kulturskole
Medvirkende: Jon Sverre Aase-26 år Master i dramapedagogikk. PPU(praktisk pedagogisk utdanning),frilanser innen drama, lyd- og lysdesign. Jobber nå i Stavanger kulturskole
Maria Mjaaland Sele-27 år Master i filosofi med fordypning i estetikk. PH student i filosofi
Jobbet i skolen
Målgruppe: 2-3-4 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: august-september 2018
Varighet: 1 1/2 times workshop
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

 Kunstneren har mistet "kunsten" sin og trenger hjelp til å finne den. I sin fortumlede og fortvilte tilstand henvender han seg til elevene og ber dem om å "lete etter kunsten"slik at de sammen kan fullføre hans mesterverk. Elevene som "små kunstnere" blir da med på en reise hvor de utforsker kunstneriske prosesser,skaper egne kunstverk og fullfører kunstnerens store verk!

Prosjekt er et flerfaglig kunstpedagogisk opplegg med fokus på skapende og utforskende prosesser sammen med elever på 2-4 trinn

Prosjektet er forankret i en drampedagogisk,interaktiv teaterform  med innslag av billedkunst og musikk. Elevene vil bli engasjert og aktivisert i improvisasjon og rollespill, maling samt refleksjon og forståelse om kunstneriske og kreative uttrykk

 

STED: på skolen

ROM: ett stort rom (aula-mediatek ikke gymsal)der elevene kan bevege seg .

TID: workshop på 1 1/2 time

I workshopen møter elevene "kunsteren " som har mistet kunsten sin og der elevene må hjelpe han å finne den igjen. Temaet blir introdusert av forfatteren som ved et innledende rollespill introduserer de nødvendige fakta,inspirerer og veileder elevene hva de skal holde på med . Forfatteren vil  be om hjelp fra elevene slik at Kunstneren kan finne tilbake til kunsten 

Elevene blir ledet inn i et rom hvor de ser et staffeli med et tomt lerret -rundt det ligger malingssaker/papir.  Hun spør hva de tenker på når de ser kunstneren sitter på golvet og lurer på om de vet hva er kunst og hvor finner vi kunst

Elevene vil så utfolde seg i rollespill blant annet vil de gjennomføre "kunstskole" der elevene må gjennom ulike etapper for å "bli" en kunstner

Når de er ferdige kunstnere vil  de så avslutter "eksamen" med å male på et stort lerret der elevene velger sin farge og sitt strøk -dette blir klassens maleri.                                    En ønsker å gi elevene gjennom praktisk gjennomførelse og kreativ tenking en førstehåndsoppleveles av hele prosessen fra ide til et ferdig verk

  Kunnskapsløftet: skapende evner vil si å oppnå nye løsninger på praktiske problem ved uprøvde grep og fremgangsmåter ved å spore opp nye sammenhenger gjennom tenking og forskning, ved å utvikle nye normer for skjønn og samhandling eller ved å få frem nye estetiske uttrykk

Kompetansemål i norsk: samhandle med andre gjennom lek,dramatisering, samtale og diskusjon.- lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i muntlige tekster

 

Den reisende celloen 2018-19
Påmelding innen: 01.05.2018
Sjanger: Musikk
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Olav Stener Olsen-Mastergrad i utøvende musikk ved UiS (2013) Praktisk pedagogisk utdanning(2014) og Postgraduate Diploma in Music Performance (2015) ved UiS. Produsent for Unge talenter Bjergsted
Vant Spellemannspris med 1B1 i 2016 Spiller cello i Kitchen Orchestra og er freelancer
Målgruppe: 1-4 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: Januar-februar 2019
Varighet: ca 30 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Den reisenede celloen tar elevene med på en musikalsk reise til øya Sri Lanka utenfor        India. Olav har lært et helt nytt musikkstykke av en læremester som spiller cello og kommer fra Sri Lanka. Læreren spiller også en tromme "Kandyan" de bare har på øya.

Da læremesteren viste frem trommen sin til en venn, likte vennen lydene så godt så han laget et helt nytt musikkstykke med de samme lydene på cello. Det er denne musikken Olav skal fremføre.

”Jeg liker å oppdage nye land og kulturer med celloen,” sier Olav. Han bruker celloen til å reise med og musikken viser veien. Elevene får møte nye musikalske uttrykk og oppleve å bli med på tur til en fremmed kultur, bare med musikken som språk. Cellisten vil fortelle om sitt møte med læremesteren og hvordan han lærte å få frem helt nye klanger på celloen. Forestillingen gir elevene forståelse for at musikk kan være kulturbærer og verdiskaper i et flerkulturelt samfunn.

Elevende får være med på rytmer,oppdage nye klanger og lage sin egen musikk sammen med utøveren. Olav er opptatt av at elevene lærer og erfarer ved selv å utforske rytmer og melodier. 

  • STED: På skolen i aulaen/mediateket - elevene sitter i halvsirkel
  • ANTALL ELEVER: To klasser pr konsert
  • TRINN: 1-4 trinn
  • VARIGHET: ca 30 minutter

Luciano Berio(1925-2003) er en av de fremste komponister fra 1900-tallet som komponerte det vi i dag liker å kalle samtidsmusikk. Mot slutten av  livet ble Berio kjent med cellisten Rohan de Saram som kom fra Sri Lanka utenfor India. På øya lærte Rohan å spille trommen Kandyan som er unik  fordi den kan lage ulike toner etter hvor man slår og trykker på trommeskinnet. Berio lot seg fascinere av trommen og det ble inspirasjon for komposisjonen han tilegnet Rohan. Vår cellist Olav Stener Olsen sitt masterprosjket  på UIS var å reise til Rohan for å lære å spille stykke. I løpet av 10 besøk hos Rohan som nå bor i London lærte Olav å spille både Kandyan-trommen og stykket Berio hadde komponert til ham   Stykket heter Sequenza nr 14  som starter med en rytmisk del der cellisten etterligner Kandyantrommen. Det er fengende rytmer som blir til en melodi ved bruk av nye spilleteknikker. Musikken utvikler seg og går over i klassiske klanger før rytmen vender tilbake mot slutten.

Forestillingen åpner med at eleven får høre trommelydene før de blir med å klappe rytmene de har hørt. Elevene vil vil underveis i konserten være aktive med sang og andre aktiviteter .Det blir en musikalsk reiseskildring.

Utøveren ønsker å være med å utvikle elevenes holdninger til å møte ulike musikalske uttrykk med åpenhet og nysgjerrighet  samtidig kan konserten medvirke til å fremme tilhørlighet til sin egen kultur der en viser toleranse og respekt for andre kulturer og forståelser for musikken betydning som kulturbærer i et flerkulturelt samfunn 

Relasjon til Kunnskapsløftet:

Kompetansemål i musikk 1-4 trinn

  • imitere rytmer og korte melodier i ulike tempi
  • utforske ulike musikalske uttrykk gjennom å improvisere med lyd og                    bevegelser
  • samtale om hva som er særegent for et musikkstykke og hvilke assosiasjoner det kan gi
  • delta i samtaler om hva som er særegne trekk ved enkelte musikksjangere

 

 

Engøyholmen 2018-2019
Påmelding innen: 23.04.2018
Sjanger: Kulturarv
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Medarbeidere på Engøyholmen Kystkultursenter
Målgruppe: 5.-7. trinn
Sted: Frammøte i Børevigå, småbåthavna nord for Oljemuseet
Tidspunkt: Uke 36-40 og 19-23
Varighet: 9-14
Kontaktperson:
Ketil Thu
post@engoyholmen.no
51548466 / 61556623
 

I dette opplegget tilbys elevene en annerledes, lærerik og spennende dag med båttur med veteranbåt, orientering om og glimt fra Stavangers maritime historie og besøk på Natvigs Minde med ulike aktiviteter.

Alle klasser møter i BØREVIGÅ som er den lille småbåthavnen like nord for Oljemuseet. Her henter vi dere klokken 09.00 med to tradisjonelle små fiskebåter, og går til Natvigs Minde, en liten holme mellom Børevigå og Engøy. Dere blir satt i land samme sted på avtalt tid, senest klokken 14. 

Er været fint vil vi gå for sakte maskin langs kaiene og fortelle om det vi ser, og hvordan byen så ut på 1800 tallet. Da ble det bygget mange seilskuter i Stavanger. Vi skal høre mye om seil og tau og båtbygging, fiskeri, industri og handel. Kontakt med andre sjøfartsnasjoner skal vi også bruke tid på.  Vi skal ikke ha en vanlig skoledag. Det blir mye aktivitet, dere skal får prøve dere på mange aktiviteter som hører sjøen, båtlivet og seilskutetiden til. Litt fortelling fra gamle dager blir det også tid til. Vi har holdt på med slike turer i flere år, og vet at:

  • Det er smart å ha med seg godt med klær. Helst bør dere også ha med regntøy selv om solen skinner når dere står opp.
  • Matpakke er noe alle setter stor pris på etter timer på sjøen og i frisk luft. Ta gjerne med te eller kakao på termosen.
  • Redningsvest er så viktig at det skal alle få utlevert når de går om bord i båtene.
  • Bøker og skrivesaker er viktige på skolen, men dere trenger ikke dette denne dagen.
  • Ta gjerne med kamera, her blir det mye kjekt å ta bilde av.
 

Et annerledes tegneseriekurs 2018-2019
Påmelding innen: 23.04.2018
Sjanger: Visuell kunst
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Espen Terjesen, illustratør og kursholder
Målgruppe: 5.-7. trinn
Sted: Klasserom
Tidspunkt: Uke 36-37
Varighet: 2 timer
Kontaktperson:
Espen Terjesen
espen@espenart.com

 

Mange skolebarn opplever det man kan kalle "tegnevegring": De blir overmåte bevisst egne tegneferdigheter, og slutter gjerne å tegne - for godt. "Et annerledes tegneseriekurs" er ikke et tradisjonelt tegnekurs. Vi konsentrerer oss nemlig om hva som ligger under den tegnede overflaten: et helt unikt visuelt språk. Tegneserier handler om mye mer enn "flotte" tegninger!

Deltakerne lærer blant annet om tegneseriemediets historie, ikoner og symboler
(forenkling), tegneseriefigurer (hvordan lage figurer av enkle og/eller tilfeldige former) og historier (hva man gjør når man sitter fast). Deltakerne får også prøve «profesjonelt» tegneutstyr.

Kursopplegget krever ingen forberedelser, men kursholderen har forslag til etterarbeid til de lærerne som måtte ønske det.

Målsetting: Formålet med kurset er å ufarliggjøre tegning, samt å gjøre skolebarna i stand til å "skrive" historier med (enkle) tegninger.

Kurset er femdelt:

 1) generell innføring (kort historikk; hva som gjør mediet unikt (med enkle og morsomme tegneøvelser som illustrerer poengene)

2) tegneseriefigurer (hvordan lage enkle figurer av tilfeldige/enkle former (her er formålet å vise at alle kan lage tegneseriefigurer – uavhengig av tegneferdigheter og forkunnskaper),

 3) historier (hva gjør man når man sitter fast med en tegneseriehistorie),

4) hvordan tegner man tegneserier (kort om tegneutstyr, og enkle øvelser med pensel-penner),

5) minitegneserier (elevene lager egne minitegneserier som de kan ta med hjem).

Lærerens rolle vil være å bistå elever som trenger hjelp og/eller delta i kurset, sammen med elevene. Sistnevnte har vist seg å være motiverende for elevene.

 

Gamle Stavanger 2018-2019
Påmelding innen: 26.04.2018
Sjanger: Kulturarv
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Guide Rune Helgø
Målgruppe: 5.-10. trinn
Sted: Frammøte i Lendeparken
Tidspunkt: Uke 12-15
Varighet: 45-60 min
Kontaktperson:
Rune Helgø
ruhelgo@gmail.com

 

I denne byvandringen tas elevene med gjennom gamle Stavanger fra Lendeparken, forbi Hermetikkmuseet og til slutt med besøk i arbeiderboligen ved siden av Hermetikkmuseet.

Guiden orienterer om strøket og historien, kommer litt inn på byggemåten og til slutt får elevene komme inn i og oppleve hvordan en typisk arbeiderbolig i Stavanger var på 50 - 60-tallet.

Max antall elever pr vandring: 30. Det forutsettes at lærer fra skolen er med.

RELASJON TIL KUNNSKAPSLØFTET 

Læreplan for sammfunnskunnskap, flere kompetansemål, bl.a:

  • kjenne att historiske spor i sitt eige lokalmiljø og undersøkje lokale samlingar og minnesmerke ( 4. årstrinn, historie )
  • utforske ulike kjelder.......... ( 7. årstrinn, historie )
  • samtale om kva vi meiner med identitet og kultur..... (7. årstrinn, samfunnskunnskap)
  • søkje etter og velge ut kjelder...( 10. årstrinn, historie)
  • finne døme på hendingar som har vore med på å forme dagens Noreg og reflektere over korleis samfunnet kunne ha vorte........( 10. årstrinn, historie )

Læreplan for kunst og håndverk, bl.a:

  • samtale om opplevelsen av ulike typer hus og rom i nærmiljøet (2.årstrinn, arkitektur)
  • samtale om gater, plasser og bygninger med forskjellige bruksfunksjoner....(4.årstrinn, arkitektur)
  • beskrive særtrekk ved bygninger i nærmiljøet og sammenligne med nasjonale og internasjonale stilretninger (7. årstrinn, arkitektur)

FOR- OG ETTERARBEID

Forarbeid: Generell informasjon til elevene om hva som skal skje og hensikten med vandringen, noe fokus på hvordan en oppfører seg i en slik situasjon for at alle i gruppa skal få best mulig utbytte ( samle seg rundt guiden slik at alle kan høre, gå samlet, ikke snop og drikke underveis o.l.) Samtale om elevene på forhånd har noe de vil vite mer om på vandringen og forberede eventuelle spørsmål til guiden.

Etterarbeid: Den enkelte lærer vurderer selv hvordan det en har opplevd på  byvandringen best kan knyttes til og brukes videre i undervisningen.

 

Gudespor 2018-2019
Påmelding innen: 23.04.2018
Sjanger: Scenekunst/Kulturarv/Annet
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Marianne Stenerud
Eddie Andresen
Målgruppe: 2.-5. trinn
Sted: Arkeologisk museum
Tidspunkt: Uke 3 og 4
Varighet: 40 minutter
Kontaktperson:
Marianne Stenerud
mariannestenerud@gmail.com
98 44 22 80
 

En fortellerkonsert med energifull musikk og mektige myter fra den norrøne gudeverden. Med perkusjonist Eddie Andresen og forteller Marianne Stenerud.

I mytene råder både mystikk, spenning og humor. Barna får møte mektige og forunderlige skapninger som alver, underjordiske vesen, Guder, Gudinner og urgamle Jotner i fortellingene. Noen ganger godlynnet, andre ganger kan de finne på de mest uhyrlige og dramatiske gjerninger. 

I et lydlandskap bestående av loop-sampling og live perkusjon tilføres en dimensjon som skaper sterke bilder i historiene.

Eddie og Marianne beholder det kraftfulle og alvorlige i mytene i sin formidling, men vil også fremheve de livlige og lekne sidene. Dette er fine kontraster som gir publikum en variert og uforutsigbar reise til gudenes verden fylt av både tunge og lette følelser og stemninger. Mennesket bærer i seg selv uløste gåter: fødsel og død, livet som oppstår i det ukjente og blir borte i det ukjente. Mennesker forsøker å forstå, forklare, kanskje vinne kontroll over både livskrefter og naturkrefter. Myter, som er hellige historier om Guder, prøver nettopp å gi svar på slike viktige spørsmål. Noen går så langt at de sier: vi trenger myter for å klare oss gjennom livet.

Etter forestillingen er det mulig for skolene å gå inn og se utstillingene på museet og jobbe med oppgaven «Jakten på Gudespor». I jakten på Gudespor skal finne de arkeologiske gjenstandene som knytter de norrøne mytene sammen med den virkelige verden, slik den var i Rogaland for over tusen år siden. Gjenstander kan fortelle mye om menneskes tro og levesett. Det yrte av liv i Rogaland også i fortiden. Hardt arbeid, krangling, sjalusi, konkurranser, alvor, drømmer, tro, kjærlighet, lek og gleder. Menneskeliv. Akkurat som våre. Så likt, men allikevel så annerledes.

Det er utarbeidet forslag til etterarbeid som skolene får tilsendt i forkant av forestillingen.

Eddie og Marianne beholder det kraftfulle og alvorlige i mytene i sin formidling, men vil også fremheve de livlige og lekne sidene. Dette er fine kontraster som gir publikum en variert og uforutsigbar reise til gudenes verden fylt av både tunge og lette følelser og stemninger. Mennesket bærer i seg selv uløste gåter: fødsel og død, livet som oppstår i det ukjente og blir borte i det ukjente. Mennesker forsøker å forstå, forklare, kanskje vinne kontroll over både livskrefter og naturkrefter. Myter, som er hellige historier om Guder, prøver nettopp å gi svar på slike viktige spørsmål. Noen går så langt at de sier: vi trenger myter for å klare oss gjennom livet. I oppsetningen blir mytene knyttet opp til arkeologiske funn fra vikingtiden gjort i Rogaland. Gjenstander funnet bevart dypt nede i jorden kan fortelle mye om menneskes tro og levesett. Det yrte av liv i Rogaland også i fortiden. Hardt arbeid, krangling, sjalusi, konkurranser, alvor, drømmer, tro, kjærlighet, lek og gleder. Menneskeliv. Akkurat som våre. Så likt, men allikevel så annerledes. Det historiske fagstoffet, om tiden, funn og tro, vil vi være i dialog med Arkeologisk Museum for at dette skal bli korrekt. Fagstoffet blir som en del fortellerkonserten sin helhet og uttrykk. Det gir et viktig perspektiv rundt gudetro og liv og knytter mytene og menneskene som levde før og nå tettere sammen.

 

Hundre år gamle kjærleikshistorier
Påmelding innen: 23.04.2018
Sjanger: Annet
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Anne Elisebeth Skogen
Målgruppe: 5.-10. trinn
Sted: Klasserom, lite amfi eller musikkrom
Tidspunkt: Uke 36-39
Varighet: 45 min
Kontaktperson:
Anne Elisabeth Skogen
aeskogen@online.no
91340078
 

Det er "Munnleg forteljing" som er det kunstneriske uttrykket.
Forteljing som formidlingsform er unik. Den direkte augekontakten og den direkte
formidlinga av innhaldet, gjer at forteljinga kan opplevast, jamvel sterkare enn film.

Forteljinga blir framført med eit kart og ei stikkordsliste på gråpapir i bakgrunnen. Dette blir
ikkje blir vektlagt i framføringa, men er der som hjelp for å halda fast på forteljinga.
Bakteppet i forteljinga, er dessutan ein viktig del Stavanger by si lokalhistoria.

"Hundre år gamle kjærleikshistorier", er ei forteljarførestilling som startar i Stavanger pinsen
1911.
"Kulissane" er ein festpynta by klar for landsturnstevne med mange tilreisande og med
Hans Majestet Kong Håkon som æresgjest.
Hovudpersonen er ei tenestejente frå Egersund på Ledaal Herregård.
Førestillinga handlar om kjærleik som oppstår under turnstevnet og som resulterer i eit
nyfødt jentebarn vinteren etter, eit jentebarn som aldri kjem til å møta faren sin, den
turnaren på turnstevnet i Stavanger.
Via dette barnet, bli tilhøyrarane så ført inn i ei ny kjærleiksoge, på den andre sida av kloden.
I den soga kjem dette barnet til å spela ei viktig rolle.
Førestillinga vil gi eit levande bilde av Stavanger by tidleg på 1900-talet, og vidare eit
innblikk i livet til norske sjømenn i utanriksfart i denne tida og om korleis første verdskrig
opplevdes i Rogaland. Men, ikkje minst handlar forteljinga om korleis oppveksten kunne vera i denne tidleg på 1900-talet for eit barn med ein ukjent far.

Gjennom "Hundre år gamle kjærleikshistorier" vil eg gi barn og ungdomar i dag ei forståing
av kor verdifulle alle barn/ungdomar er, ofte utan sjølv å vera klar over det.
At forteljinga er heilt sann, at det faktisk er mi eiga mor eg fortel om, røpar eg først heilt til
slutt. Kildene mine er eigne barndomsopplevingar og forteljingar eg er blitt fortalt, funn eg
har gjort på eiga hand på statsarkivet i Stavanger m.a. i "Stavanger Aftenblad" frå juni 1911.
Eg har to variantar av forteljinga, ei for mellomtrinnet og ei for ungdomstrinnet.

 

Klassebildet 2018-19
Påmelding innen: 01.05.2018
Sjanger: Visuell kunst
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Olav Hove jobber som lærer i ungdomsskolen, lærebokforfatter for Aschehoug forlag, redaktør innenfor digital læring i Aschehoug forlag og er tekstforfatter og medvirkende i programmet Utakt på NRK P1. DKS- utøver innen Podcast og Street art i flere år
Har jobbet som journalist, skrevet 5 bøker, en rekke teaterstykker Interessert i gatekunst/digital kunst og vært engasjert i flere år med DKS prosjektet Gatekunst/Street art .
Målgruppe: 6-7-8 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: Fredager våren 2019
Varighet: 120 minutters workshop på skolen
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Elevene skal samarbeide om å lage et visuelt uttrykk.Utøveren drar på forhånd ut og tar portrettbilde av hver elev-dette bildet vektoriserer han og plotter sjablongen ut på en folieplotter.( mye brukt i gatekunst)

Hver elev får sin sjablong som de skjærer ut og spraymaler på et lerret. Hvert bilde settes sammen slik at en får et klassebilde med malte selvportretter

Hensikten er å lage profesjonelle portrett i sjablongteknikk. En teknikk som er svært vanlig blant gatekunstnere.

Tanken med å kalle det klassebildet, er at det skal være en fellesskapsfølelse rundt det å lage portrettene. Elevene må ta kollektive, estetiske, valg før de begynner å male. De må i plenum ta stilling til hvilke farge de skal ha på lerretene.

Elevene må ta kollektive, estetiske, valg før de begynner å male. De må i plenum ta stilling til hvilke farge de skal ha på lerretene.

Skal alle ha samme farge? Skal en ha ulike farger Skal en male i de farger som står i stil med fargene i klasserommet? Skal en henge de opp i klasserommet, hvordan skal de henge (rekke og rad, to rader, tre? osv) En skal altså lage personlige portretter med fokus på helheten. 

Den enkelte klassen skal bestemme  om og eventuelt hvor de skal henges opp.

Det ville vært fint hvis en kan bruke bildene til å "smykke" ut rommet men det er opp til klassen å velge selv.

Det vil bli brukt tynne lerretter i størelse 25x20 cm. Da blir det litt mindre enn ett A4-ark, og da er det plass til 30 av de sammen i de aller fleste klasserom. 

PRAKTISK

-Maks 15 elever pr. workshop a 120 minutter.  Lærer tilstede . En klasse pr.dag

-Foregår i K&H rommet pga elevene skal male .Må være vasker

PORTRETTBILDER

Utøveren avtaler på forhånd med kulturkontakt/klassekontakt slik at han får tatt portrettbilder av eleven i god tid før han kommer. Han vil vektorisere bildene og skjære de ut i sjablonger før han komer tilbake til skolen

 

Middelalder på Utstein kloster 2018-2019
Påmelding innen: 23.04.2018
Sjanger: Kulturarv
Arrangert av: Stavanger museum og Stavanger kommune
Medvirkende: Museumspedagoger ved Museum Stavanger
Målgruppe: 6. trinn
Sted: Utstein kloster
Tidspunkt: Uke 21, 22 og 23
Varighet: 9-11
Kontaktperson:
Kjetil Husebø
kjetil.huseboe@museumstavanger.no
47630625
 

Omvisning på klosteret, med historie fra vikingtid til i dag, med hovedvekt på middelalderen.
Deretter gjør elevene en oppgaveløype i klosterets omgivelser, som avsluttes med en
arkitekturoppgave, der elevene gruppevis bygger en romansk rundbue. Siden skal de "kaste
på munk", en lek med røtter i middelalderen.

Utstein kloster tilbyr omvisning for grunnskole, videregående skole, høyere utdanning og
voksenopplæring. Elevene får et innblikk i temaer som kirke- og klosterliv, religiøse forhold i middelalderen, overgangen fra vikingtid til middelalder, og livet på Utstein i herregårdstiden på 1700-tallet.

Et besøk på Utstein er særlig relevant for klasser på mellomtrinnet som jobber med
middelalderen som tema i samfunnsfag. Elevene får bli med på en spennende omvisning
inne i selve klosteranlegget, og må løse en sporløype i klosterhagen. Etter at
formidlingsopplegget er ferdig kan klassen spille Kaste på munk ute i klosterhagen, en lek
med røtter tilbake til middelalderen.

Utstein kloster er Norges eneste bevarte middelalderkloster, og et besøk her gir elevene en
unik mulighet l innsikt i en sentral historisk epoke,ved at nasjonale forhold ses i en lokal
kontekst.

Les mer om Utstein kloster på

www.utstein-kloster.no

Maks 60 elever pr. besøk. Skoler som får tildelingen gjennom DKS, kan bestille egen buss til og fra klosteret. Klokkeslett avtales mellom skolene og klosteret direkte.

RELASJON TIL LÆREPLANENE:

Samfunnsfag, kompetasemål etter 7. årstrinn:

  • gjere greie for sentrale trekk ved tidsepokane mellomalder, renessanse og opplysningstid i Europa og diskutere grunnar til denne tidsinndelinga
  • fortelje om hovudtrekk ved samfunnsutviklinga i Noreg frå vikingtida til slutten av dansketida og gjere nærare greie for eit sentralt tema i denne perioden
 

Musé Mira 2018-2019
Påmelding innen: 26.04.2018
Sjanger: Visuell kunst
Arrangert av: Reidar Berge-museet og Stavanger kommune
Medvirkende: Sissel Husebø Norberg. Lærer ved Lunde skole og kulturskolen.
Målgruppe: 1.-10. trinn
Sted: Musé Mira, Allmenningsgaten 8.
Tidspunkt: Tirsdager 9-11
Varighet: 2 timer
Kontaktperson:
Sissel H. Norberg
sissel.norberg@stavanger.kommune.no
51933300/51549319
 

En blanding av formidling og workshop hvor elevene får en gjennomgang av Reidar Berges kunst og liv. Innføring og analyse av epoker og utvalgte kunstverk tilpasset aldersgruppen på elevene.

Ved besøket får elevene en gjennomgang av Berges kunst og liv. Det giis innføring og analyse av epoker og utvalgte kunstverk tilpasset elevenes alder. Under omvisningen brukes drama som metode ved å lage tablåer og korte spill til utvalgte bilder. Ved bruk av farger, motiver og drama stimuleres elevene gjennom dette til å åpne fantasien og ta i bruk egen forestillingsverden. Sansene blir brukt, samtidig som elevene får trening i å respektere hverandres meninger. Besøket som varer 2 klokketimer, avsluttes ved at hver elev får utlevert tegnemateriell for utførelse av eget valgt kunstverk. Pedagogisk ansvarlig ved museet har da samtaler med elevene for forståelse av hvorfor de valgte sine motiver.

 Maks antall elever pr. besøk: 30.

RELASJON TIL KUNNSKAPSLØFTET:

LÆREPLAN I KUNST OG HÅNDVERK, KOMPETANSEMÅL:

  • bruke originalkunst i skolens nærmiljø som utgangspunkt for egne bilder og skulpturer ( 4.trinn)
  • samtale om opplevelse av hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og bruke dette i eget arbeid.........(7.trinn)
  • diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene......(10.trinn)

LÆREPLAN I SAMFUNNSFAG, KOMPETANSEMÅL:

  • utforske kjelder og bruke dei......(4.trinn, varianter på 7. og 10. trinn)
 

Olaf Lange - grafisk trykk
Påmelding innen: 23.04.2018
Sjanger: Visuell kunst
Arrangert av: Museum Stavanger og Stavanger kommune
Medvirkende: Museumspedagoger ved Stavanger kunstmuseum
Målgruppe: 5.-10.
Sted: Stavanger kunstmuseum
Tidspunkt: Uke 47 og 48
Varighet: 2 timer
Kontaktperson:
Elin Lillebråten
elin.lillebraaten@museumstavanger.no
93211046
 

Kunstneren Olaf H. Lange (1875-1965) ble født og vokste opp i Stavanger. Store deler av sitt
voksne liv tilbrakte Lange i ulike byer i Tyskland, og i datidens kunstmetropol Paris. Lange
opplevde opptakten til begge verdenskrigene på nært hold og arbeidet i ulike
kunstnermiljøer i europeiske storbyer nesten hele sitt voksne liv. I utstillingen om Olaf
Lange vil det tas utgangspunkt i hans fargeraderinger som viser sterke innflytelser av jugendstil og symbolisme. Radering er en fellesbetegnelse for grafiske dyptrykk gjort med koldnål, kobberstikk eller etsning. Hans kunstnerskap vil bli sammenstilt med verk av andre sentrale kunstnere fra samme periode.

Programmet består av to deler; dialogbasert omvisning og verkstedsaktivitet. Omvisningen
vil foregå i utstillingen og fokusere på natur, symboler og mytologi, som er viktige
kjennetegn i stilartene jugendstil og symbolisme. Elevene vil også bli kjent med Langes
grafiske teknikker, og med andre sentrale kunstnere fra samme periode. Som verkstedsaktivitet vil elevene gjennom eget skapende arbeid prøve grafiske teknikker i henhold til læreplanen i kunst og håndverk. Dette vil bidra til at elevene blir bedre kjent med grafikk som kunstnerisk uttrykk. Klassen deles i to grupper og bytter på aktiviteten i løpet av to skoletimer.

 

PODCAST 2018-19
Påmelding innen: 11.05.2018
Sjanger: Kunstarter i samspill/Litteratur
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Olav Hove jobber som lærer i ungdomsskolen, lærebokforfatter for Aschehoug forlag, redaktør innenfor digital læring i Aschehoug forlag og er tekstforfatter og medvirkende i programmet Utakt på NRK P1.
Har jobbet som journalist, skrevet 5 bøker, en rekke teaterstykker og har vært DKS-utøver med prosjektene ”Digitale bildehistorier” og ”Street art” i flere år.


Målgruppe: 6-9 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: Høsten 2018
Varighet: To dager a 120 minutter pr .klasse
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Elevene vil få et  skrivekurs som er rettet mot replikkskriving og tekstskaping ment til muntlig fremføring. Klassen vil  få tilsendt  dilemmahistorier/mysteriehistorier(blir sendt i god tid til skolen) som skal danne utgangpunkt for podcasten slik at de kan bruke læringsstrategier/tankekart før utøveren kommer.

Ut i fra en av historiene skal elevene lage en podcast der de selv skal spille og lage lydeffekter( får tilgang til en lydbank)

Mellom de to øktene på 120 minutter vil en oppfordre klassen til å bruke tid til å jobbe med podcasten 

Utøveren vil ta vare på podcasten med tanke på å samle de til en audio-visuell utstilling eller på en nettportal(f.eks digitalt fortalt)

Dag 1 - Etter en inspirasjonsøkt vil en ta for seg tekstskaping med fokus på replikker og vise enkle teknikker elevene kan bruke i prosessen. En vil blant annet ha fokus på viktigheten av pathos, at karakterene i podcasten må ha en drivkraft og en utvikling Elevene vil så starte å skrive manus (alene eller i gruppe) Når de har skrevet manus,  vil en gjennomgå hvordan en kan bruke ulike innspillngsprogram som audacity og moviemaker. Elevene går så i gang med innspillingen.

Dag 2 En fortsetter å jobbe med innspillingen.Fokus på fortellerstemme og innlevelse. En vil og gå igang med å legge til lydeffekter/musikk.

Når alle elevene er ferdige  med sin podcast blir det premierefest!

 

Fra kompetansemål i norsk etter 5.-7-trinn

 Muntlig kommunikasjon:

  • Opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
  • Uttrykke seg med et variert ordforråd tilpasset kommunikasjonssituasjonen.

 Skriftlig kommunikasjon:

  • bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoplinger og varierte  estetiske virkemidler.

Fra kompetansemål i norsk etter 8.-10. Trinn:

Muntlig kommunikasjon:

  • samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing  og dramatisering.

 Skriftlig kommunikasjon:

  • Skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder.
  • planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt, og vurdere dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst

 

 

 

POPFABRIKKEN 2018-19
Påmelding innen: 01.05.2018
Sjanger: Musikk
Arrangert av: DKS Stavanger/Stavanger kulturskole
Medvirkende: Espen Westbye-trompet/piano/arrangør/dirigent/driver eget lydstudio
Anders Farstad-trompet/piano/arrangør/dirigent
Målgruppe: 4-7 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: Februar -mars 2019
Varighet: 2 timers workshop med konsert
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Elevene er storforbrukere av musikk. Med «Popfabrikken» ønsker vi å vise hvordan elevene kan lage musikk(komponere) sammen.

Etter en liten presentasjon fra Espen og Anders starter workshopen med klassen som skal jobbe med å sette sammen en melodi og et track som publikum skal synge med på.

I " Popfabrikken" leker vi med stilarter og tempo der vi har forberedt rytmisk og melodisk materiale som vil passe. “Workshoplåta” er catchy og lett å lære utenat.

En vil stille spørsmål som:

Hva er en god melodi ?

Hvorfor er det en god melodi?

Hvorfor/hvordan husker man musikk ?

Hva gjør musikk spennende/sørgelig/glad/opphissende/skummel

Etter workshopen på ca 1 time inviterer Espen og Anders sammen med workshopklassen til fremføring/konsert der en vil fremføre melodien elevene har laget foruten en felleskomposisjon som publikum er med å lage.

En bygger opp en poplåt element for element med tromme, bass, piano osv.

Vi tar opp lyder fra elevene, enkeltvis eller i flertall, og lager en groove

Vi vil fokusere på denne tematikken på en humoristisk måte gjennom bruk av konkrete eksempler og dialog med elevene.

INNHOLDET I WORKSHOPEN

  1. Introduksjon av ulike stilarter og tempo
  2. Dialog og interaksjon med elevene der de velger låta.
  3. Fremføring av låta sammen med publikum

  MÅL

-Skape bevissthet rundt hvordan en lager en melodi gjennom samtale og praksis.

-Å inspirere elevene til å se hvilke muligheter som ligger i sampling og derav inspirere dem til musikalsk kreativitet.

 

 

RAP/RYTME 2018-19.
Påmelding innen: 11.05.2018
Sjanger: Musikk/Kunstarter i samspill
Arrangert av: DKS Stavanger/Stavanger kulturskole
Medvirkende: Rapper Atlars og musiker Roar Skjelbred
Målgruppe: 5. 8. trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: uke 35-38 2018
Varighet: 4 timers workshop
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Elevene får besøk av Atlars og Roar  som framfører et par låter før en deler gruppa i to:

Gruppe A skriver raptekster.

Gruppe B spiller og sampler lyd på egne instrumenter og bandinstrumenter som de har med seg.

Spillgrupper er de av elevene som spiller et instrument eller vil spille et instrument- de tar med seg instrumentet eller bruker skolens sitt f.eks gitar- blåseinstrument-slagverkinstrument-xylfoner/metallafoner osv
Tekstgruppene vil skrive raptekster.
Etter workshopen framføres produktene for medelever.

Krav til lokale: Musikkrom/allrom for spillgruppen og framføringen

Rom for tekstgruppen-klasserom

Spillgruppen: maks 6/7 elever

 Atlars har vært en aktiv pådriver i rapmiljøet i Stavanger med mange vellykkede CD-innspillinger. Han er med å gi rap et personlig uttrykk !                                                         Roar spiller i flere band og medvirket på flere CD-innspillinger.                                        Sammen har de turnert både i Stavanger og ellers i Norge med ulike DKS -prosjekter

Etter 4 timers jobbing i gruppene blir arbeidet presentert på en liten konsert

Tekstgruppen fremfører rapen de har jobbet med mens spillgruppen fremfører en  "groove" .-

  RELASJON TIL KUNNSKAPSLØFTET

LÆREPLAN I NORSK, KOMPETANSEMÅL 7. TRINN:

  • opptre i ulike språkroller gjennom blant annet opplesing og presentasjoner (Muntlige tekster)
  • drøfte hvordan språk kan uttrykke og skape holdning til enkeltindivider og grupper av mennesker (Muntlige tekster)
  • eksperimentere med ulike språkvarianter i egen skriving på bokmål, nynorsk, dialekt osv (Skriftlige tekster)
  • strukturere tekst etter tidsrekkefølge og tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt (Skriftlige tekster)
  • bruke sang og musikk og bilder i framføringer og presentasjoner ( Sammensatte tekster)

LÆREPLAN I MUSIKK, KOMPETANSEMÅL 7. TRINN:

  • oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk, tempo osv (Musisere)
  • delta i framføring med sang og spill der egenkomponert musikk inngår (Musisere)
 

RytMEDspill 2018-2019
Påmelding innen: 23.04.2018
Sjanger: Musikk
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Ivar Atle Fjordheim, slagverk
Torbjørn Dahl, slagverk
Målgruppe: 1.-7. trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: Uke 5 og 11 2019
Varighet: 40 minutter
Kontaktperson:
Torbjørn Dahl
torda3@online.no
41 28 22 99
 

En konsert der hele publikum er med og spiller!

Elevene blir delt inn i gjenger som skal få samspillet til å fungere. Stikkord for å få dette til, er bl.a. lytting, imitasjon, kreativitet, dialog og samhandling. Utøverne bruker forskjellige tegn for å gi gjengene oppgaver som skal fremme samspillet. Rytmene skaper dialog mellom gjengene, og alle oppmuntres til å utforske de mulighetene samspillet byr på. De lærer to afrikanske sanger og opplever de to slagverkerne utfodle seg i dette RytMEDspillet.

Antall elever: Mellom 60 - 65.

Praktisk informasjon

Følgende oppsett i gymsal er ønskelig: 

”Sirkelen” (med 4 åpninger) plasseres i salens ene halvdel

Innerste ”ring” 4 gymbenker

Mellomste ”ring” stoler

Ytterste ”ring” stoler

Lærerdeltagelse

Alle klasser må ha med minst en lærer. Musikerne ønsker aktive lærere, og er på mange måter avhengige av at læreren er med og spiller. Vi håper lærerne er modige nok til å delta på lik linje med elevene – dette gir flott fellesskapsfølelse og er IKKE FARLIG! Lærere som ”står vakt” ved veggen er egentlig ikke så nyttige i en forestilling som denne.

Forarbeid

Forestillingen krever ikke noe forarbeid men det er selvsagt fint om dere har snakket om de forskjellige instrumentene som det blir spilt på.

Blant de instrumentene vi bruker er:

  • håndtrommer (djembe, congas )
  • metall (kubjelle, agogo )
  • tre (treblokker )
  • skrape/rasle (guiro, ).
  • Boomwhackers (tonerør)

Etterarbeid

Vi håper at denne spilletimen vil inspirere til lignende aktiviteter også i den enkelte klasse. Instrumentariet kan varieres minst like mye som det vi gjør.

Bærehjelp                        4 elever før og etter forestillingen

Tid til opprigging            45 min. Tid til nedrigg 30 min.

 

Sjongleringsworkshop 2018-2019
Påmelding innen: 23.04.2018
Sjanger: Annet
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Flaks Sjongleringsgruppe: Anders Meland og Lars Tønnesen
Målgruppe: 7. trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: Uke 36 og 42
Varighet: 1 skoledag
Kontaktperson:
Anders Meland
maythefunkbewithyou@gmail.com
48123722
 

En gymsal, en skoleklasse, to instruktører, masse sjongleringsutstyr og god musikk.
Målet er at alle skal trives som en del av fellesskapet, og føle at de mestrer noe nytt i løpet
av dagen. Vi avslutter dagen med et show for resten av skolen (de yngre elevene). Elevene
er stjernene i disse forestillingene, og får her vist frem hva de har brukt dagen på.

Dagen starter med en ren workshopdel, først med 1-3 baller, så Diabolo og Flowersticks.
Innimellom viser vi litt av våre kunster.

Etter lunch jobber vi frem mot forestillingen, og guider elevene mot en så positiv
sceneopplevelse som mulig. Vi forklarer og at denne dagen er en slags "medisin mot
sceneskrekk", der det blandt annet handler om å bygge opp hverandre og jobbe som en
gruppe.

Frem til generalprøven jobber alle i store og små grupper, og lager små nummer som vi
setter sammen til en forestilling på ca 20-30 minutter.

Vi er også selv med på forestillingen, enten for å vise frem noen av de triksene vi har brukt de siste 20 årene på å lære oss, eller bare for å backe opp elever som trenger litt ekstra støtte for å komme seg på scenen. Vi har og med glow-utstyr (lysende), og der det er mulig, mørklegges gymsalen når dette brukes. Dette gir en serdeles fargerik og magisk effekt.
Vi inkluderer mange av de triksene som elevene allerede kan når vi lager forestilling, slik
som triksing med ball, drill, dans, breakdance, cheerleading,beatbox osv, i tillegg til de
sjongleringselementene de har fått lære i løpet av dagen.

I det siste er det også dukket opp flere og fkere som allerede kan det grunnleggende i en eller flere sjongleringsgrener, og da får vi lært bort litt mer avanserte triks i løpet av dagen.

Vi har veldig gode erfaringer med denne pakken, da den engasjerer ungdommen på en
veldig fin måte, og får klassene til å prestere som et team. Vi prøver også å legge opp
dagen slik at hele opplevelsen fungerer som medisin mot sceneskrekk. Det skjer så godt
som aldri at elever ikke blir med på scenen under forestillingen!


I denne produksjonen har vi som hovedmål å :
* Få alle elevene til å jobbe og prestere som en gruppe.
* Få formidlet grunnleggende, men viktige ting om det å stå på en scene.
* Lære bort sjonglering i mange former; Baller, Diabolo,Flowersticks,Yoyo,Poi,Balanse,trylling/illusjoner o.l.
*Få frem mestringsfølelsen hos alle elevene, slik at alle har lyst til å være med på scenen.

 

Skrekkelig jul - skumle skapninger som herjer i julen 2018-2019
Påmelding innen: 26.04.2018
Sjanger: Litteratur
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Sveinung Lutro
Målgruppe: 4.-7. trinn
Sted: Klasserom
Tidspunkt: Uke 45
Varighet: 45 min
Kontaktperson:
Sveinung Lutro
slutro2@hotmail.com
99038239
 

Forfattermøte der barn blir bedre kjent med figurene fra faktaboken «Skrekkelig jul
-skumle skapninger som herjer i julen». Boken er en sakprosabok med historier og
faktastoff om grusomme vesen fra norsk og europeisk folketro.

Produsert av Den kulturelle skolesekken Akershus

Julen handler ikke bare om vennlige skapninger. Om lattermilde nisser, yndige engler og 
fromme Santa Lucia. Før 1800 tallet ble julen forbundet med tusser og skrømt, hekser og 
djevler. I desember dukket det opp grusomme skikkelser av mange slag.

Under dette forfattermøtet vil barna bli bedre kjent med de skremmende julefigurene. 
Klassebesøket røsker opp i de vante forestillingene om høytiden og viser frem en ny og 
ukjent side av julen. En side som får det til å gå kaldt nedover ryggen og pirrer 
nysgjerrigheten.

Gjennom bisarre historier fra hele Europa skal elevene få forunderlige innblikk i folketro, 
historie og eldgamle skikker. Forfattermøtet vil også sette av tid til en enkel oppgave som 
gir barna mulighet til å skape sin egen figur.

 

Stavangersanger 2018-19
Påmelding innen: 15.07.2018
Sjanger: Musikk
Arrangert av: Stavanger kulturskole
Medvirkende: Wibeke Wetaas: sang utdannet ved UIS avdeling musikk/dans. Aktiv som freelancemusiker og deltatt på flere DKS prosjekter
John Gunnar Akerø, - piano, gitar, arrangør utdannet ved Rogaland Musikkonservatorium Aktiv som freelancemusiker og deltatt på flere DKS prosjekter
Roald Hindal - tuba,bassgitar,sang
Utdannet ved Stavanger lærerhøyskole/Bergen lærerhøyskole. Jobber som avdelingsleder i Stavanger kulturskole Deltatt på flere DKS prosjekter
+ en musiker til
Målgruppe: 1-4 trinn
Sted: På skolen
Tidspunkt: våren 2019
Varighet: Konsert på ca 40 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Under forestillingen vil vi fremføre sanger, rim og regler, fra gammel og ny tid.

Vi ønsker å formidle sanger og regler slik at elevene blir kjent med en del av vår lokale kultur. Stavanger har en rikholdig sangskatt som både er preget av tilhørighet og kjærlighet til byen.

Sangene som er tatt med er enten skrevet av folk med tilknytting til byen eller har tema/ innhold knyttet til byen.

Hoveddelen av repertoaret vårt blir sanger som er blitt populære de siste 50 årene, men mulig vi og trekker frem noen sanger som har hatt en betydning for vår lokale kultur og identitet som siddiser

Forestillingen vil inneholde både solonummer og allsangnumrer der elevene deltar. Foruten sang vil elevene delta med ulike bevegelser.                                                                                                   

  Aktuelle sanger 

 Eg hette Jan- Riskafjord-Blyge Harry- Revansj - Ut å gå på brannvakt -regler-Tore Tang-       Me to går alltid aleine -Dillerina-Sang for Stavanger -(Anna Malena) ++ 

 

FOR/ETTERARBEID:

Noen momenter (tilpasses alderstrinnet)

Musikken tar opp i seg stemninger, tanker og følelser rundt hva det vil si å være menneske. Flere av sangene har blitt sunget gjennom flere generasjoner og forteller historier om hvordan det var å leve i Stavanger og hva en var opptatt av.

Bruk noen av tekstene til gjennomgåelse  

Må det stå Stavanger i teksten for at det skal være en Stavangersang?

Er det viktig å være opptatt av lokal kultur – stavangeridentitet?

Har stavangerdialekten en betydning for uttrykket ?  

Hva handler sangene om?

Hva tenker du på når du hører sangen?

Ord og uttrykk på stavangersk

Relasjon til Kunnskapsløftet:

Kompetansemål 1-4 klasse:

Musikk : delta i leker med variert repertoar av sanger rim og regler

Norsk : Snakke om innhold og form i eldre/nyere sanger regler og dikt

Uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord tegninger bilder musikk og bevegelser.

Leke, improvisere, eksperimentere med rim og rytme

 

 

Sykkelfugl
Påmelding innen: 23.04.2018
Sjanger: Film
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Odveig Klyve
Målgruppe: 5.-10. trinn
Sted: Kan gjennomføres i alle rom med mulighet for blending.
Tidspunkt: Uke 13 og 14
Varighet: 45 min
Kontaktperson:
Odveig Klyve
odveigklyve@gmail.com
90747609
 

Filmvisning av en 15 minutters fiksjonsfilm for barn og ungdom. Påfølgende samtale om det å lage film, og om temaet som filmen behandler: Hvordan opplever barn/ungdom det å være flyktning i Norge.

Sykkelfugl er en novellefilm som forteller historien om Zahra,12 år. Hun er asylsøker fra Afghanistan sammen med familien sin. De bor på et asylmottak og har ventet lenge på svar på om de får bli i Norge eller ikke. Zahra må lære seg å balansere mellom to kulturer. Hun har en drøm som hun gjerne vil realisere, og møter motstand. Men Zahra er en fighter...

Sykkelfugl er en novellefilm på 15 minutter, som forteller historien om Zahra (12) som bor på et asylmottak på Vestlandet. Zahra vil lære seg å sykle men får ikke lov av foreldrene. De vil det beste for sin datter, og de vet at en syklende jente i Afghanistan risikerer å få et svært dårlig rykte. Om de skulle bli sendt tilbake, og Zahra har lært å sykle i Norge, kan det derfor bli svært vanskelig for henne. Zahra er en fighter og hun lar ingen andre hindre henne i å følge sine drømmer.

Sykkelfugl er en visuell fortelling der det å lære seg å sykle blir en metafor på det å
balansere mellom to ulike kulturer.
Dette opplegget har flere mål:

1. Å presentere elevene for kunst i form av en kortfilm
2 Å presentere elevene for et aktuelt tema i deres samtid.
3 Å øke forståelsen blant elevene for hvordan det oppleves å være asylsøker.
4 Å øke kunnskapen for hvordan et filmmanus blir skrevet, og hvordan en film blir produsert og regissert.

 

VANNSTAND 2018-19
Påmelding innen: 04.05.2018
Sjanger: Musikk
Arrangert av: Stavanger konserthus/DKS Stavanger kommune /DKS -Stavanger kulturskole/NyMusikk
Medvirkende: Komposisjonen Vannstand av Maja S.K.Ratkje innspilt av Unge Talenter Bjergsted, presentert av koordinator Olav Stener Olsen
Målgruppe: 2-8 klasse
Sted: Stavanger konserthus
Tidspunkt: uke 37-38 2018
Varighet: ca 30 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Verket «Vannstand» er en lydinstallasjon av komponist Maja S.K. Ratkje . Ratkje har studert lokale vannstandsmålinger i et forløp over flere døgn.

I tidsskriftet Periskop forteller Maja:          

Verket er en hyllest til de langsomt pulserende tidevannsskiftninger som finnes langs norskekysten og er inspirert av tidevannets syklus –en levende kraft som er i konstant bevegelse gjennom værpåvirkning, månefase og klimapåvirkning

Dette mønsteret –tidevannsrytmen i Vågen med flo og fjære er grunnlag for komposisjonen, som i neste omgang tolkes av unge musikerne i Rogaland; Unge talenter Bjergsted                Omgivelsene er foajeen i Stavanger konserthus med utsikt mot fjorden

INNHOLD

Elevene vil bli gjort kjent med samtidsmusikk, spilt inn av unge talentelever fra Rogaland med en av Norges mest markante samtidskomponister – Maja Ratkje.

Installasjonens kurator, Olav Stener Olsen, vil gi en levende beskrivelse av hvordan dette kretsløpet fungerer, og koble det til hva elevene skal høre etter i installasjonen:

Hvordan lydene beskriver om det er høyvann eller lavvann?

Musikken blir visualisert på grafiske partitur, som elevene får studere på nært hold. Olav forteller om hvordan musikken noteres når den går opp og ned, eller spilles langsomt og raskt. Dette gir alle elevene enkle begreper for hvordan musikk noteres.  

Etter den visuelle presentasjonen vil Olav følge elevene opp i 2 etasje der en etter komponistens nøye anvisninger sitter i et område omkranset av høytalere hvor de vil lytte til musikken med utsikt mot fjorden.

 

Vår forestilling om Sara 2018-2019
Påmelding innen: 23.04.2018
Sjanger: Scenekunst
Arrangert av: Stavanger kommune
Medvirkende: Teater Grimsborken
Målgruppe: 5.-7. trinn
Sted: Gymsal e.l.
Tidspunkt: Uke 19 2019
Varighet: 45 min
Kontaktperson:
Sveinung Oppegaard
vaarforestillingomsara@gmail.com
99777110
 

Vår forestilling om Sara er en teaterforestilling for mellomtrinnet som har blitt spilt i den Kulturelle skolesekken gjennom Teater Grimsborken siden 2012. Det er en intim og nær forestilling som handler om Sara som nesten mister livet på grunn av mobbing. Forestillingen kommer hverken med pekefingre, eller med løsninger, men setter søkelyset på hvordan mobbingen påvirker Sara, og på hvor vanskelig det er for foreldrene å gjøre noe. Scenen er en trekantet dansematte hvor publikum fører til at målgruppen nesten blir en del av forestillingen, og på denne måten oppnår de en enda større bevissthet rundt forestillingens tematikk.

Vår forestilling om Sara har blitt spilt over 300 ganger, og det er stadig stor etterspørsel. En forestilling om mobbing som ikke kommer med pekefinger, men som får elevene til å reflektere over temaet vil alltid være aktuelt. Forestillingen er produsert med støtte fra Institusjonen Fritt Ord, Font for utøvende kunstnere og Norsk skuespillerforbunds fond for frilansere, og den er registrert i Norsk scenekunstbruk sin katalog.

Teater Grimsborken har som målsetting å levere forestillinger som er poetiske, lekne, musikalske, mangfoldige og av høy kvalitet.

 

"Det bevegede skjelettet" en danseworkshop 2018-19
Påmelding innen: 16.07.2018
Sjanger: Dans
Arrangert av: Stavanger kutlurskole
Medvirkende: Danser Nora Helena Dyrholm -utdannet ved UIS ved fakultet for musikk og dans Deltatt på produksjoner ved Agder teater/Kilden Kristiansand
Tatt semester på State University of New York
Dansepedagog Linnea Marielle Norton-utdannet ved UIS ved fakultet på musikk og dans Semester i New York og Escola de Lisboa Deltatt på flere oppsetninger i Sandens kulturhus
Målgruppe: 3-5 trinn
Sted: På skolene
Tidspunkt: september-oktober 2018
Varighet: 50 minutter
Kontaktperson:
Roald Hindal
roald.hindal@stavanger.kommune.no
48230506
 

Dansernes kunstneriske ide er å knytte estetisk opplevelse og læring sammen i en forestilling. Gjennom observasjon og egen utforskning av bevegelsesmuligheter i ledd og muskler vil en gi elevene en større bevissthet rundt kroppens funksjoner og bevegelighet. Ideen vil de presentere gjennom en danseforestilling. samtale og kreative danseoppgaver.

 HVOR:Gymsalen på skolen

 TID: ca 50 minutter

 ANTALL ELEVER PR WORKSHOP: maks 30 elever

 PRAKTISK: Lydanlegg (utøverne bruker iPhone/iPad)

Workshopen vil ta ca 50 minutter og består av en dansefremføring- samtale/refleksjon og kreative danseoppgaver. Forestillingen viser kontraster og variasjon av kroppskontroll noe elevene vil se og utforske på egenhånd og sammen med andre.     Danseforestillingen bruker et skjelett som rekvisitt -da en ønsker å fokusere på kroppens muligheter. En synliggjør leddene  gjennom dansesekvenser som gjentas med ulike kvaliteter -tempo  Musikken som brukes er populære for aldersgruppen slik at de får noen gjenkjennelige knagger. Under samtalen vil  danserne ha en kort forklaring om anatomi gjennom bruk av skjelettet slik at en kan skape en bevisstgjøring av kroppens ledd og muskler. Elevene vil selv få prøve ut  ulike bevegelser,  egne muligheter og begrensninger i ledd og muskler. En ønsker å oppnå bevegelsesglede men og bevissthet rundt kontroll/ingen kontroll av egne bevegelser.

Relatert til kunnskapsløftet

KROPPSØVING

  • Leke og være med i aktiviteter i varierte miljøer der sanser, motorikk og koordinasjon utfordres.
  • anerkjenne kroppslige forutsetninger og forskjeller mellom seg selv og andre
  • utforske,leke og uttrykke seg med bevegelser til ulike rytmer og musikk
  • sette navn på kroppsdeler og bevegelsesmåter

NATURFAG

  • beskrive i hovedtrekk hvordan menneskekroppen er bygd opp

MUSIKK

  • fremføre sang,spill og dans i samhandling med andre